Tallián Tibor: Magyar képek. Fejezetek a magyar zeneélet és zeneszerzés történetéből, 1940-1956 (Budapest, 2014)

"Félünk lenézni a mélybe". Zeneélet 1945-1948

1939-től, amikortól törvény engedélyezte vagy korlátozta a „fajilag” diszkriminált muzsikusok szereplését a nyilvános zenei életben, Ránki György azok csoportjában ta­lálta magát, akik számára a döntés úgy hangzott: nem. Ez a gyötrelmes helyzet az extravertált alkotószemélyiséget szinte teljesen megbénította. Ellentétben például Ka­dosa Pállal, aki a legnehezebb években, a zeneszerzésre legkevbésbé alkalmas körülmé­nyek között művészetének új, magasrendű irányát érlelte ki, Ránki a vészkorszakban alig pár sort komponált. Mindössze néhány dalt írt, amelyek közül a kései hallgató sze­mélyes állapotra s korra legjellemzőbbnek az 1942-ből származó József Attila-megzené­­sítést érzi: Emberiség. Ránki György zeneszerzői alkatának fő sajátossága ebben a szá­munkra hozzáférhető első művében már világosan áll előttünk. Mondandóit, még ha azok egyéniek is, mindig valamely általános zenei típus révén közli, szinte kölcsönzött­­nek tűnő jellegzetes attitűdöket, műfajokat és hangvételeket használ (intonációt, aho­gyan Aszafjevre utalva maga is mondja korábban idézett visszaemlékezésében). József Attila szonettjével szembesülve meg sem kísérli, hogy a vers egyes képeit zenéjében, ze­néjével közvetítse. Amire felfigyel, az a költői műfaj - siratóének, threnos. Ehhez kere­si meg az illő zenei köntöst. Ránki addigi életének egyes periódusaiban beható folklórtanulmányokat folytatott. Párizsban André Schaeffner mellett a Musée de l’homme távolkeleti népzenegyűjtemé­nyébe nyert betekintést, a háború alatt Kodály foglalkoztatta a magyar népzene rende­zésében. Elképzelhető, hogy e tanulmányok során megismert népi siratódallamokat. De talán zsidó melizmatikus panasz-ének stílusára is visszaemlékezett az Emberiség kom­ponálásakor: mindenesetre a verset szabadon utánérzett siratóstílusban adja elő. A szo­nett első két, négysoros strófája kötetlenül, modellsorokat követő rögtönzésként hang­zik el, pár arpeggio-akkord után a zongora elhallgat, az énekszólam pedig rubato ritmusban kántálja végig a maga díszített, ereszkedő vonalú, pentatonizáló dallamsorait, amelyek közül csupán az utolsó sor íze erősebben magyaros. A két terzina előadása vala­mivel kötöttebb, tempósabb; itt az ereszkedő dallamsorokat akkordikus kíséret rácsoza­ta hordozza. De ez a drámai célú fokozás sem töri át az emulált műfaj, a rögtönzött sirató keretét. Mire véget ért a háború, Ránki György negyvenedik éve küszöbére ért, és lényegében életmű nélküli zeneszerzőként állt a pálya kapujában. Újraindulása, vagy első igazi indu­lása valamelyes tanácstalanságot árult el - mintha némi bizonytalansággal kereste volna, milyen műfaji csapást kövessen, milyen feladatokon mérje le erejét. Egy színpadi kísérő­zenétől eltekintve csak f947-ben kezdett rendszeresen komponálni. Akkor egyszerre há­rom darabot írt. A legnagyobb igényű mű a vegyeskari kantáta József Attila versére: A vá­ros peremén. Másik két szerzeménye hangszeres kamaramű, szonáta és szvit. Műfaji tekintetben tehát mintha a „jámbor ambíciók” győzedelmeskednének: a hosszú, aszályos évek után a komponista fel akarja venni a „komoly” zeneszerzés fonalát, amit - saját aka­ratából? a kor kényszerére? - még növendék korában kiengedett kezéből. Tartalmilag azonban az új darabok nem felelnek meg a nagy hangszeres zene legitim igényeinek. Csu­pán játékos karakterek kidolgozására futja erejükből, szerény apparátuson. Egyiküket a szerző 2. zongoraszonátának címzi (a sorszámozással a fiatalkorban írott, elveszett első emlékét őrizve). A komolykodó címzés mögött talán ironikus szándék rejlik, valójában a szonatina, a szonátácska cím jobban megfelelne formának és tartalomnak, vagy talán még találóbb lenne, ha ezt a sorozatot is szvitnek címezné, mint egyidejű hegedű-zongorada­rabjait. A három tétel csupán jelzi a megvalósítani kívánt karaktereket; mindegyik jófor­196

Next