Tallián Tibor: Magyar képek. Fejezetek a magyar zeneélet és zeneszerzés történetéből, 1940-1956 (Budapest, 2014)

"Nem én kiáltok, a föld dübörök". Magyar zene sztálin halála után

Minden további nélkül elismerhetjük, hogy Szabolcsinak bizonyos fokig igaza volt, azo­kon az általánosságokon túl is, amelyekkel álláspontját alátámasztotta. Szabó Ferenc és Szervánszky Endre egy időben keletkezett nagyszabású műveiben valóban felfedezhe­tünk rokon törekvéseket. Szabó a Föltámadott a tengerrel fejezte be ötvenes évek eleji triptichonját, amely a 18. századi témájú divertimento-szvittől, a Ludas Matyitől a hősi­monumentális művészetig vezette el. Szervánszky életművében tán még gyökeresebb fordulatot hozott a József Attila-hommage. Címe szerint ugyan concerto ez is, mint az egy évvel korában írt Fuvolaverseny, de míg a korábbi darab mintegy érett utóhangját képviselte az 1948-tól uralkodó népies divertimentizmusnak, a későbbi mű, Bartók Con­­certójának sugallatát nem tagadva, elérkezett a nagy léptékű, egyes részleteiben expresz­­szionista szimfonikus zene műfajához. Már két évvel korábban eljutott ide Járdányi Pál a Vörösmarty-szimfóniával, és arrafelé igyekezett maga Szabó Ferenc is triptichonjának második darabjával, az Emlékeztető-szimfóniával. Mindhárom mű Bartóktól veszi át az öttételes formát; ezen túlmenően összekapcsolja őket a magyar költészet programszerű felhasználása. Még bizonyos stiláris hasonlóságot is észreveszünk Szabó és Szervánszky partitúrái között, amit részben bizonyára a modellek azonossága magyaráz. Mert többes számban modellekről beszélhetünk: Bartókon kívül a szovjet szimfonikus stílus, elsősor­ban Sosztakovics hatását ismerhetjük fel. Mindezen hasonlóságok ellenére Szabó és Szervánszky útja az ötvenes évek közepén végleg elvált, és Szabolcsi Bence politikai és emberi jó szándék sugallta, egybelátó elem­zése se fedheti el, hogy az utak elválása éppen a Föltámadott a tengerhez, illetve a József Attila Concertóhoz kapcsolható. Maga Szervánszky nem hagyott kétséget afelől, hogy Szabó álforradalmi irányát követhetetlennek és károsnak tartja. így nyilatkozott egy 1955 végi pártvitán: „Annak idején odaállt a Ludas Matyi mellé, most azonban nem áll a Föltámadott a tenger mellé, hanem élesen szemben áll vele, mert félti Szabó művésze­tét.” Szabó Ferenc viszont az 1956-os plénum-vitán a nyugati modernizmus követésétől óvta zeneszerző társait. Vajon Szervánszky Endrére utalt ezzel? A József Attila Concerto Szabolcsi által is kiemelt expresszív tételei valóban haladott zenei nyelvet hasz­nálnak, de avantgarde áttörésről semmiképp sem beszélhetünk. Ez csak néhány évi vára­kozás, felkészülés után következik be. Ám a mű mégis sajátos belső értékein túlmutató jelentőséggel bírt szerzője életművében. Az ötvenes évek elejének míves, de saját ítéle­te szerint is csupán korlátozott felelősségű darabjai után a komponista itt vállalkozott ismét arra, hogy a világot minden ideológiai közvetítés nélkül, a saját szemével lássa, a saját érzelmeivel élje és ítélje meg. Az expresszivitás felszabadulása, amit a József At­tila Concertóban elért, előfeltétele volt későbbi zeneszerzői felszabadulásának. * A Concerto öt tétele fölé Szervánszky zenei műfajok vagy tételtípusok nevét illeszti cím­ként: Fantázia, Scherzo, Elégia, Pastoral, Finale. Értőknek a címek - legalábbis a beszé­des első négy - önmagukban is sajátos karaktereket, hangulatokat, állapotokat sugall­nak. A címlap és a kottaszöveg közötti lapokon a műfajnevekhez egy-egy József Attila­­vers címe járul alcímként: A Dunánál - Medvetánc - Nagyon fáj - Betlehemi királyok ­­Nem én kiáltok. A Scherzo címadó verse aláhúzza a Bartók-kapcsolatot, amit a mű címe, öttételes felépítése, és egyes tételeinek elnevezése sugall. Németh Andor visszaemléke­zése szerint a Medvetáncot a költő a Tíz könnyű zongoradarab utolsójának többszöri 409

Next