Tallián Tibor: Magyar képek. Fejezetek a magyar zeneélet és zeneszerzés történetéből, 1940-1956 (Budapest, 2014)

"Szegény Magyarország". Magyar zene a 2. világháború alatt

darab bemutatóját 1942. március 16-ra tűzte ki az Országos Magyar Izraelita Közműve­lődési Egyesület, de a jelzett napon nem az új mű, hanem Kadosa Zongoraconcertinója hangzott el, a szerző közreműködésével. Az okot nem ismerjük; talán a szóló előadásá­ra kiszemelt hegedűst akadályozták a körülmények a felkészülésben vagy a fellépésben; az is elképzelhető, hogy ismét Kadosa önkritikája lépett működésbe, és visszavonta a da­rabot. Tény, hogy a 2. hegedűversenyen még 1956-ban is talált korrigálnivalót, elsősor­ban a hangszerelésen. Bemutatójára végül csak 1967-ben került sor. Előadását lemez­­felvétel is rögzítette, Kovács Dénes gyönyörű szólójával. Ilyen körülmények között különös óvatossággal szabad csak kapcsolatot keresni mű és keletkezési kora között. A 2. hegedűverseny kétségtelenül oldott, harmonikus darab, kevésbé hajlik a neobarokk ironizálásra, mint a korábbi concertinók. Második tétele variációsorozat, témája és ki­dolgozása Kadosa legszebb, legőszintébb lírai megnyilatkozásai közé tartozik. Megpil­lanthatnánk a meleg dallamosságban, a tartózkodó klasszicizálásban a háború kiváltot­ta rehumanizáció jegyét - ha biztosak lennénk benne, hogy a mű fogantatása nem korábbi. Békés és békítő melodikus stílusa már a harmincas évek végének nyelvezetét is jellemezte; különösen aktuális volt ez a hegedűverseny műfajában, amelyben sok zene­szerző igyekezett visszaadni valamit a zenének az avantgarde évtizedek során elvesztett meleg dallamosságából. A háború küszöbén keletkezett a József Attila-verseket feldolgozó, kórusra, szólis­tákra és zenekarra írt kantáta: De amore fatali, mely új műfajt képvisel Kadosa élet­művében. A műjegyzékben 1938-1940 szerepel a keletkezés évszámaként, de a ciklus el­ső, kiszenekarral kísért változatát már 1939. december 8-án bemutatták, a költő halálának második évfordulóján rendezett emlékesten. Felszíne szerint a kantáta nem reagál közvetlenül a politikai égbolt elborulására, mint később Veress Sándor Augustinus-zsoltára: szövegei József Attila szerelmi líráját képviselik, a címben is kife­jezett sorsszerűség, fatalitás elsődlegesen a szerelemben rejlő tragikumra utal. De té­vednénk, ha emiatt egyértelműen és kizárólag a szerelmi líra kategóriájába sorolnánk a kantátát. József Attila szerelmi költészete primer létköltészet, és Kadosa már a versek kiválasztásával aláhúzza és általánosítja a szerelmi poézis egzisztenciális üzenetét. A szerelmi sorsszerűség a legszélsőségesebb, önmagukon túlmutató metaforákban jele­nik meg a Sacrilegiumtól, a szentségtöréstől kezdve egészen a gondolatban elkövetett gyilkosságig - Magány, a ciklus záródarabja. Középütt a Sas című Flóra-vers megzené­sítése áll, tömény zenei allegória a végzetes szerelemről, mely ragadozó madár alakjá­ban lecsap áldozatára. E tételben két kortárs különös találkozásának lehetünk tanúi: ugyanebben az időben dolgozta fel Viski János híressé vált szimfonikus költeményében Balassi Bálint hasonló tartalmú Enigmáját. Az egyazon nemzedékhez tartozó zeneszer­zők tehát, ahelyett, hogy szerelmi tárgyról szólva gondtalanul elmerülnének az érzéki­ség varázsában, mintegy fellépnek a vártára, s az eget kémlelve sorsmadarak röptét le­sik. S a ragadozó, melyet várnak, meg is érkezik, hogy az egyén személyes helyzetétől függetlenül elragadja a számára legkedvesebbet. Kadosa Pál a végzetes szerelem kantátájában a világmindenség mértékére növelte fel az egyéni balsejtelmeket annak az évtizednek a küszöbén, amely azután minden bal­sejtelemnél nagyobb csapással sújtott le a vallási közösségre, amelyhez tartozott, az or­szágra, amelyben élt, a nemzetre, amelyhez mindvégig és mindennek ellenére hűnek vallotta magát, a kontinensre és kultúrára, amelynek karakteres építője volt. Végzete­sen kiélezett egzisztenciális helyzetére a zeneszerző paradox választ adott. Új művek 83

Next