Vasy Géza: Nagy László - Kortársaink (Budapest, 1995)

A látomásos-szimbolikus-mítoszi szemléleti-poétikai forradalom

Ó, miért is kellett kiválnod, e földből messzire kilátnod! Bajod a világ, mondhatod. Hova igazítod léptedet, ha sorsok, kényszerképzetek, ha dögvész-szárnyú istenek zsúfolják híres otthonod! Ám nemcsak szemléletileg nyilvánvaló, hogy a hosszúversek és a dalok ugyanannak a költői forradalomnak közös gyökerű hajtásai, hanem poéti­­kailag is. A jelentős módosulásokra 1953 és 1956 között is bőséggel találni példákat, mégis, 1956 után új szakasz kezdődik, új poétikai elemekkel. A Himnusz minden időben kötet dalai már egyértelműen a látomásos-szim­­bolikus-mítoszi világba vezetnek. A legismertebb példái ennek a Ki viszi át a Szerelmet és a Tűz. S egy újabb - a pályán végső - fejlődési szakaszt mutatnak a Versben bujdosó című kötet dalai. A dalok mindvégig egyértel­műen lírai alkotások, de összetettek, s tudatosan azok. Mint egy vallomás közli: „szerettem a daloló verseket és szeretem a dalokat. Tán azt hiszem, az a versnek a teteje, ha valaki dalt tud írni. Persze, nem olyan pacsirtás daloló versekre értem, hanem mondjuk arra a fajta dalra, amit József Attila tudott, Petőfi, Csokonai után megvalósítani a huszadik században. Az lenne jó, ha ilyen versekben is ki tudnánk mondani, ki tudnánk fejezni magunkat. Egyelőre úgy látom, én ezt nem tudom megoldani, mai gondjaimat ilyenek­ben kifejezni. Sokkal energikusabb, erőteljesebb verseket szeretnék írni, legalábbis addig, míg ki nem élhetem ezeket a - hogy úgy mondjam ­­versbe kívánkozó energiákat.”62 A József Attila-dalhoz viszonyítva Nagy Lászlóéi másfélék. Elsősorban talán az említett elődeiben fellelhető mozarti dallamot hiányolta saját dalaiból, bár olykor ez is megjelenik a hatvanas évekbeli dal- és dalszerű költeményeiben {Alomi beszédem, a Tűz, a Ha dong a föld, az Asszony-fejű felleg), s meghatározó elemként ott van a himnikus jelleg mellett a Himnusz minden időben, a Szárnyak zenéje vi­lágában. E költészetben elsőként a hosszúvers polifóniája ötlik szemünkbe, de utána mindjárt műfaji változatosságára is figyelhetünk. Az 1956 előtti ter­més a dal és a hosszúvers uralmát tanúsítja, a Himnusz minden időben című kötetben azonban már megjelenik a félhosszú vers, amelynek kialakulásá­ban szintén József Attila lehetett a legfontosabb példa a Téli éjszaka-típusú 68

Next