Vasy Géza: Nagy László - Kortársaink (Budapest, 1995)

A látomásos-szimbolikus-mítoszi szemléleti-poétikai forradalom

Ady egy ezeréves ország összeomlását jövendölte meg, József Attila az ideális társadalmat hirdető eszmerendszer és mozgalom csődjét látta meg. Nagy Lászlónak valamiképpen mindkettőben része volt: az ezeréves pa­raszti rend és a kommunizmus utópiája egyaránt széthullott a szeme láttára. Mindegyiket szükségszerűnek ismeri el: az előbbit a történelem változása­inak, az utóbbit a naiv utópia feladásának fényében. De a modern társada­lom igenlése sem feledteti vele az ezeréves értékeket, s a csalódás miatt sem ad fel minden utópiát, hiszen a jövőről való gondolkodás mindig utó­pikus, e nélkül viszont nincs igazi tartalma a létnek. Új elemként társul mindehhez Nagy Lászlónál a természeti szféra radikális veszélyeztetettsé­ge, amelyet nála már nem a kozmoszban uralkodó fizikai törvények idéz­hetnek elő, hanem a földi ember technicista őrülete. Ady azzal a rémláto­mással küszködött, hogy ő a „legutolsó magyar”, József Attila bízott abban, hogy a jövő az ő létidejében tapasztaltnál emberarcúbbá válik, Nagy Lász­lónak már az emberiség pusztulásával is szembe kell néznie. Adynál mind­végig a hit és a reményvesztettség, a mégis és a mégsem kettőssége hul­lámzik. A világháború korának felbomló világában a mégis válik nyoma­tékosabbá, az őrzők hite és feladatvállalása. A kései Nagy László egy mind biztonságosabbnak, elfogadhatóbbnak mutatkozó világ felszín alatti disz­­szonanciájára mutatott rá a maga hangsúlyos mégsemével, de e felismerése is rokon Adyéval: a fiatal költőnek a boldog békeidők álharmóniáját lelep­lező költészetével. S mindegyiküknek igaza lett: a század eleji meg a hat­vanas-hetvenes évekbeli boldog békeidők is összeomlottak, radikálisan át­formálva az országot és polgárait. S külön kell szólni még egy művész, Bartók Béla példájáról. Nagy Lász­ló kapcsán igen gyakran olvashatunk a bartóki jellegről, a bartókiságról. E fogalmat tágabb összefüggésekre utalóan Németh László teremtette meg 1956-os Magyar műhely című tanulmányában az irodalomra vonatkoztatva, s Bartókot Adyval párban említve: „a modernségnek mind a ketten magyar kincsek bevetésével adtak hitelt és tartalmat. Ady a félparaszt-félnemes protestáns világban megőrzött magyar múlttal, Bartók az ősi parasztzené­vel. A művészetükben kirajzolódott feladat is hasonló: a magyarságban megtalált Európa (vagy legalább újkor) alatti anyagot az új, nyugati eszkö­zökkel feldolgozva s megemelve, a magyar zenét s költészetet jövőnk fegy­verévé s a világ közkincsévé tenni.”75 Az új költőkről pedig azt mondja ugyanitt: „Bartók példája e költők egyikén-másikán már közvetlenül is 86

Next