Vasy Géza: Nagy László - Kortársaink (Budapest, 1995)

A látomásos-szimbolikus-mítoszi szemléleti-poétikai forradalom

alkat volt. Egyébként Bartók egy budapesti előadásában különbséget tesz a régi népi szövegek és dallamok jelentősége között, az előbbiek rovására, mondván: „nyilvánvaló, hogy a zeneszerző számára sokkal fontosabb a népdal, mint a költő számára.” Igaz, e gondolatmenetet a szöveg végső változatából kihagyta, ám a Cantata profana idején fogalmazta meg,77 ak­kor tehát, amikor igen kevés számú szöveges müveinek egyikét alkotta. Elgondolkoztató továbbá, hogy a Bartók-életmú is meglehetősen tagolt, jelentősek benne a szemléleti módosulások, de az érett művészre a kemény­ség, fegyelmezettség, a filozófiai jelleg, az intellektualizmus a jellemző, ami nem Ady, sokkal inkább József Attila sajátossága. Adyval a fiatalabb Bartók van közelibb rokonságban. Kérdéses tehát, hogy tekinthető-e remi­­tologizációs jellegűnek Bartók munkássága, hogy beszélhetünk-e egyrészt Bartók és József Attila, másrészt Bartók és Nagy László szemléleti-poétikai rokonságáról úgy, hogy közben József Attilát - okkal - kirekesztjük a re­­mitologizációs áramlatokból? Persze valószínűleg jelentősen mást kell ér­tenünk az irodalmi és az esetleges zenei remitologizációs törekvéseken.78 Úgy gondolom, a Bartók-mű inkább csak szimbolikusan nevezhető remi­tologizációs jellegűnek, s ezt részben még a valóban egyik fő művének tekinthető, de nem tendenciákat meghatározó Cantata profanára, is értem. Ami a legnagyobb összekötő erőnek látszik Bartók és Nagy László között: az egyaránt a folklór eredetéig nyúló hajszálgyökerek. Ezek nem mások, mint hatékony művészi eszközök két eltérő dominanciájú gondolkodásmód és poétika számára. Ezért beszélhetünk is meg nem is Nagy László bartó­­kiságáról, nem több és nem kevesebb indokoltsággal, mint arról, hogy Nagy László és Pilinszky János egyaránt sokat tanult József Attilától, még­is, egyikük költészete sem vezethető le József Attiláéból. Maga a bartókiság inkább csak rokonszenves metafora tehát.

Next