Veres András: Kosztolányi Ady-komplexuma (Budapest, 2012)

A vita kilátástalansága

madható Szitár állítása (vagy inkább feltételezése). József Attila korai költészeté­re ugyanis egyaránt hatott Ady és Kosztolányi (és jóformán mindenki; nemcsak a Nyugat első nemzedéke, hanem a József Attilával együtt indulók, így Szabó Lő­rinc és Erdélyi József is). Kései líráját ugyan méltán szokás párhuzamba állítani Kosztolányi kései lírájával, de éppen az ominózus időpontban, 1929-ben nem látni közöttük ehhez hasonló szoros kapcsolatot. József Attila egyébként Kosztolányi — általa elnagyoltnak tartott — vitairatát több lényeges kérdésben bírálja. Érveit megkísérelem összefoglalni. József Attila szerint bármennyire igaz is, amit Kosztolányi ír Ady messianizmusáról, minthogy ez csak anyaga Ady költészetének, nem mond semmit művészi értékéről. A poli­tikai költészet nem ítélhető meg tárgy választása alapján (ahogy semmilyen költé­szet sem). Petőfi például igen jó versekben, „tiszta művészettel verselt meg reális programpontokat”. Kosztolányi meggyőző példákat idéz ugyan Ady nyelvi eltéve­lyedéseire,111 de nem a szerző ízléstelenségét kellene szóvá tennie, hanem a szöveg művészietlenségét — a művészetkritikának ugyanis ez lenne a szempontja és dolga. A vizsgálódást pedig ki kellene terjeszteni valamennyi versre, hogy megítélhető le­gyen Ady költészetének értéke. És csak az egyes művekről lehet eldönteni, hogy művésziek-e vagy sem.112 Az elemzést nem helyettesítheti a szubjektív vélekedés (tehát a „népszavazás” sem). De ha „Adynak harminc-negyven jó verse van, úgy azok nem férnek el Berzsenyi öt-hat költeménye mögött, a kuckóban”.11’ József Attila azt képviseli (Croce nyomán), hogy a kritikus szempontjai csakis tisztán mű­vésziek lehetnek.114 Különösen élesen utasítja el a pszichologizáló magyarázatot.115 111 József Attila megvédi Kosztolányi példáit Ignotusszal szemben, szerinte ő ítélkezik helyesen; máshol Máraival állítja szembe Kosztolányit: „Kosztolányi indokolni próbál, Márainak eszébe se jut.” — Lásd József Attila: Tanulmányok és cikkek. 1923—1930. Szövegek, i. m. 164., illetve 161. 112 Ezért utasítja el Babitsnak azt az állítását, hogy „Adyt csak egészében lehet megítél­ni”. „Valójában két vers feleselhet egymással - írja József Attila —, de önmagának egy se mondhat ellent sohasem, mert minden vers külön mű, különben nem volna művészet. {...} De az oeuvre nem a műalkotást jelenti, hanem valaki munkásságának összességét.” — Uo. 156-157. 113 Vö. uo. 153-155. 114 Lásd erről Tverdota György: Ady-vízió, in József Attila: Tanulmányok és cikkek. 1923-1930. Magyarázatok, i. m. 163 -115 József Attila a logikai aspektust részesíti előnyben a lélektanival szemben: „A gondo­lat, mint jelenség - írja Márai ellenében -, valóban lélektani tény, azonban valamikor olyan szelek is fújdogáltak, hogy a gondolat csupán az ítélet valósága, az ítéletet abban az elfele­dett kertben is megvizsgálhatni, hogy nem fontos, ki gondolta, ám lényeges, hogy foglal-e magában érvényességet.” Máshol az esztétikai ítéletet állítja szembe a pszichologizálással: „Nagy baj, hogy Kassák is pszichologizál. Holott a lélektan csak lelki tényekről szolgáltat ismereteket, de véle értékelni nem tudok. Erre más, évezredes módszereink vannak.” — József Attila: Tanulmányok és cikkek. 1923-1930. Szövegek, i. m. 160., illetve 162. 215

Next