Vígh Éva (szerk.): Állatszimbólumtár. A-Z (Budapest, 2019)

M

Majom 218 Majom közül hagyományosan a ~ jelképezi a tapin­tást (ismételten az ember és a keze közötti nagy hasonlóság miatt) és az ízlelést.19 Leg­gyakoribb jelképe mégis az utánzáshoz, a színleléshez kapcsolódik,20 mert minden mozdulatával az embert imitálja. A csizmát próbáló ~ alakja továbbra is kedvelt ábr. ma­radt, az utánzás (gyakran káros) következ­ményeit bemutatandó.21 Ahogy a -szeretet is gyakran végzetes lehet (erős öleléssel meg­fojtja kölykét),22 ami a túlzott kéjes gyönyör­re is vonatkoztatható.23 Az önimádat szintén végzetes vétkét is a -nak tulajdonították.24 Újkori ikonográfiája a szentképeken közép­kori értelmezéseit szimbolizálja; a három­­királyok imádását ábrázoló képeken mint egzotikus, távoli ország attribútumát jelení­ti meg. Utánzó képessége a művészetet, köl­tészetet is jelképezheti, amennyiben a művészet imitatio. • Miskolczi Gáspár Vad- Kertjében a nőstény ~ kicsinye iránti ragasz­kodása, -szeretete alapján így ír róla: „a Ma­jom ábrázolója ollyan szüléknek, akik mag­­zatjok közzül némellyiket mód nélkül szeretik”. Bár „hasonlatossága vagyon az em­ber testéhez”, „teste nevetséges, lelke pedig csúfos”, a gonoszságot és kevélységet, a sem­mirekellő embert példázza, valamint „go­nosz indulatúak, hízelkedők, álnok hitetők, udvari bolondok, sőt, még az ördögök is, mellyek mindenben Isten Majmai”. A má­sokat oktalanul követőket „majomko­­dó”-nak nevezi, amelyet a magyarokra is vo­natkoztat: „Édes Magyar Nemzetem! Vagy nem illik-é ma tereád is? Kinek minden mostani köntösöd, erkölcsöd, szokásod másidegen nemzetektől vött. [...] Étkeidnek nemei, rended felett való való cifraságod, bosszús voltod rész szerint Lengyelektől, rész szerint Németektől vett majomkodá­sod.” Ördögjelképként is megnevezi, „Isten­nek majma”, aki „sokképen szokott á pogá­­nyokkal és istentelenekkel majmoskodni”.25 • A - gyermekmesék gyakori alakja. A fel­nőtteknek írt szépirodalmi művekben sok-Majom kölykeivel és vadásszal. CC szór mint az ember gúnyképe, az utánzás szimbóluma szerepel. Állatként kevesebbet, az embert utánzó, ész nélküli élőlényként átvitt vagy konkrét értelemben gyakrabban előfordul. Tinódi Sebestyén Sokféle részögös­­ről c. versében az alkoholista egyik fajtáját vele mutatja be: „Az majomnak természeti igen játékos, / Mit mástól lát, ászt műveli, oly igen okos, / Ő vérében aki részes, olyan játékos.” Babits Mihály Levél c. verse a kül­világ által kialakított képpel szembeni vi­szonyt modellálja: „Jaj, szegény lélek, hát vi­lág rabja légy? / Vagy saját szobrodnak hit­vány majma légy?”. Vajda János a tudatlanság, az ostobaság példájaként említi Gyermek­­nevelés c. versében: „Sok majom szülő a kis­dedeknek bort ad.” Arany János és József At­tila egyaránt állat mivoltában szerepelteti: „Melyben már alig van egy jó magyar bajnok, / Csak holmi lyányképű, ugrándozó maj­mok?” (Toldi estéje, 4. ének); József Attila Leülepszik... c. versében „a szerencsétlen ember ugrabugrál, / mint ketrecében az ijedt majom.” • A magyar folklór a ~t a ma­gyar szólásokban és közmondásokban is fő­leg csúfsága miatt említi és a csúnya, nevet­séges emberrel azonosítja: „a majom, ha leg­szebb is, mégis rút”, „majmot csinál belőle”, „örül, mint majom a farkának”, „tudja a máj-

Next