Vilcsek Béla: Az irodalomtudomány „provokációja”. Az irodalmi folyamat (Budapest, 1995)

A műalkotás megközelítése

Ezzel összefüggésben az is kimutatható, hogy Shakespeare korai vígjátékaiban az önfeledtséget sugalló folyamatos jelen idő (present continuous tense), míg a történelmi tragédiákban már a távolságtartást jelentő egyszerű múlt és jelen (simple present, simple past) használata az általános. Magyar költők 20 000 szóból álló anyagán Török Gábor az igék arányát vizs­gálva az alábbi, az egyes költészetekre jellemző százalékos adatokhoz jut: igék aránya Tóth Árpád 10,9% Szabó Lőrinc 16,6% Juhász Gyula 16,4% Emellett az is kiderül, hogy a rövid, egy-öt szóból álló versmondatok négy és félszer, a sorok közötti áthajlások (enjambement) három és félszer gyakoribbak Szabó Lőrincnél, mint Juhász Gyulánál. Ha a költők és írók által használt legked­vesebb szavakat nézzük, Marcel Proustnál például feltűnően gyakran fordulnak elő a zenével kapcsolatos kifejezések, Stéphane Mallarmé költészetének kulcs­szavai pedig: azúr, fehér, tiszta és mennybolt. Szabó Lőrinc verseiben - a köznyelvi gyakorisághoz képest - a fél ige százhússzor gyakrabban szerepel, a gyűlölet negyvenszer, az én huszonháromszor, a harc huszonkétszer, az akarat és a rossz kilencszer, a meghal hétszer, az akar háromszor gyakoribb. József Attila egyes költői korszakaiban ugyanígy jellemző lehet például a mi­nőségjelzők vagy a tagadó elemek és szerkezetek számarányának jelentős meg­változása. A minőségjelzők előfordulásának mutatói - vers és gondolat fegyel­mezettebbé és intellektuálisabbá válásával párhuzamosan - a következőképpen módosulnak: 1922-ben 1928-ban 1934-ben 1937-ben 1,79 soronként 2,38 soronként 2,96 soronként 3,25 soronként A tagadó formák százalékos arányának mutatószámai hasonlóképpen cáfolják a József Attila-i költészet egyneműségéről, változatlanságáról gyakran hangozta­tott vélekedést: 1922-1924 14,6% 1929-1934 7,5% 1935-1937 16,3% A számok inkább azt a nézetet erősítik, hogy a pályakezdő individuális láza­dás, a világ negatív költői leltározása után határozott emberi-művészi kísérlet történik annak közösségi-társadalmi lázadássá, a „nincsen''-ek „van"-okká vál­toztatására. Hogy végül a csalódás, a kiábrándulás még nagyobb legyen, a költő 166

Next