Vilcsek Béla: Az irodalomtudomány „provokációja”. Az irodalmi folyamat (Budapest, 1995)

A műalkotás mint folyamat

AZ IRODALMI HATÁS- VAGY ÉLMÉNYFOLYAMAT A konszonancia nem egyéb megér­tett disszonanciánál. (József Attila) Az átélés, az olvasás folyamata, melynek során a műalkotás és az olvasó „egy­­gyéválása" megtörténhet, az eddigiekben vázolt, a megírástól a befogadásig ve­zető folyamatnak a legfontosabb fázisa. Az élmény- vagy hatásfolyamat szemlé­letét tükröző tudományos kísérletek ezért a folyamat egészét is elsősorban e dön­tő fázis részletes elemzése felől közelítik meg. Az irodalmi művet, mint e többtényezős folyamat középponti elemét, a létrehozás és a befogadás által egy­aránt meghatározottnak tekintik. Az olvasás folyamatának, illetve a műalkotásnak mint kettős természetű fo­lyamatnak a megközelítései közül különösen érdekesek, mégis jobbára alig is­mertek JÓZSEF ATTILA budapesti szabadelőadásainak és „esztétikai töredékei­nek" a napi politikai vonatkozásoktól megszabadított, tisztán irodalomelméleti tanulságai. József Attila maga is a művészet lényegiségének kérdését feszegetve jut el annak a feladatnak a felismeréséhez, hogy „az alkotás folyamatáról tiszta kép adassék". Az esztétika történetében és a korabeli divatos irányzatok körében meglepő tájékozottságot árul el, s azok ismeretében utasít el dühös határozott­sággal minden, leegyszerűsítőnek gondolt próbálkozást. Megítélése szerint művészet és műalkotás csak önmagából magyarázható, nem pedig valamiféle kívülről ráerőszakolt sajátosságból, miként azt az általa „érzelmesnek" és „tartalmasnak" nevezett esztétikák és esztéták teszik. Azok lélektaniságot, észleleteket, érzelmek kifejeződését vagy éppen a játékösztön megnyilvánulását emlegetik. Az elmélet alkalmazott formája, a kritika meg egye­nesen élen jár „a lényeg elkenésében", amikor a kérdés tárgyi részéhez érve a legrafináltabb és leghomályosabb megfogalmazásokat használja. Ezzel más célt nem szolgál, mint saját tehetetlenségének elleplezését. S ezért látszik elengedhe­tetlennek a mindezektől való határozott elhatárolódás és egy új, más alapokon nyugvó művészeti tan megalapozása: Azt mondhatjuk, hogy az esztétikák csak foglalkozzanak a széppel, a jóval, a nemes­sel és a többivel, de a művészettel nyughassanak, mert az külön lényeg, azon egy­szerű oknál fogva, amely szerint ha nem volna külön lényeg, úgy egyáltalán nem is volna. Nem beszélhetünk addig a művészi tevékenység, a művészet céljáról, amíg annak lényegével nem vagyunk tisztában. Nem foglalkozhatunk a műalkotást kísérő semmilyen érzelmiséggel és hatással sem, amíg annak forrása és mibenléte tisztázatlan. (A kovács örömét és bánatát is belekalapálhatja a patkóba. Ez azon-60

Next