András Sándor: Az otthonos idegen. Kukorelly Endre (Pozsony, 2011)

Ki vall miről, mi vall kiről?

kai folyamatos elnapolódás, egészen addig, amíg az utolsó, egé­szen rövid résznek vége nem szakad. Az utolsó oldalon is kérdi, azaz felveti, hogy aztán elvesse: „Megnősülök?” A hatás, mert a módszer, Kukorelly könyvében egészen más, mint Prousté. Ez nyilvánvaló, és összefügg azzal, hogy az Ezer és 3 nem regény, hanem egy különös fajta vallomás, amennyiben az az időpont, amelyikből a többi megjelenik, maga is szem a láncban, nem végső. Ez a pikaró nem húzódott vissza egy hitbizományba, de nem is a puszta véletlen, puszta szeszély dobja kalandból ka­landba, hiszen nem puszta véletlen, hogy férfi és van benne nemi vágy. Nincsen művészileg megteremtett múlt idő, borostyán, amelyikben egymásra következhetnek az állandó szereplőkhöz kapcsolódó események, befolyja és megőrzi őket; és sehol sem ol­vasható, ami Proust regénysorozatának utolsó darabjában, hogy „az igazi paradicsomok az elveszettek”. (Ha valakit zavar, hogy ezt az aránylag vékony könyvet a nagyszabású regénysorozathoz hasonlítom, igyekezzék arra gondolni, hogy más-más műfajról van szó, és nem értékítéletről. Az én játékom másra megy ki.) Ku­korelly könyvében nincsenek elveszített paradicsomok, erre utal­nak a könyv végéről már idézettek is, mert csak az egészen rövid Harmadik Részben válik érzékletes problémává az idő - ugyanis a test - múlása, és akkor is csak mint öregedés, és ez is csak, ameny­­nyiben a továbbmozdulás, az elnapolás ingerét kezdi fékezni; nem a meghalásra, a végességre figyelmeztet. Halálról többször esik szó, megjegyzésként, hogy valaki meghalt, sőt általánosítva is: „Akiről írok, majdnem mind meghalt már” (25. o.). A maga vonatkozásában azonban a meghalás nem téma. Ez jellemzi a mi korunkat, erről hamarosan szó lesz: a mi korunk nemzedéke élt és él bele a világba úgy, mintha örökké élne; a halált, akár az al­vást, az élethez tartozónak gondolja, nem az életet a halálra rá­adásnak, amit megőriz, hogy bármikor visszaadja (József Attila). Nincs kinek visszaadni, ahogyan nincs mód úgy megőrizni, mint egy talált tárgyat, az élet maga megőrzés, nem tárgy. Nem tudom, Kukorelly azért fogta-e olyan érthetetlen rövid­re a Harmadik Részt, de a hatás (számomra) mindenképpen az, 168

Next