Balassa Péter: Nádas Péter - Tegnap és ma. Kortárs magyar írók (Pozsony, 1997)

V. Egy emlék-mű és interpretációs közössége

vá tétel értelmében nincs ítélet, ezért megbocsátás (visszavonás) sem lehetséges. Az elbeszélés kötelme és vágya felülírja az egyes ítélet vagy vád formulaszerűségét. Az említett jelenetben a „megalá­zónak és megnyomorítottak” felől érkező verdikt nem egy bírósági procedúra záróaktusa, hanem a bűnbeesett létszerkezet megoldha­tatlanságának kimondása. A Tudod, hogy nincs bocsánat oly isme­rős intonációs-értelmi közösségébe kerülünk az utolsó oldalakon. A regény többször érintett poétikai paradoxona: objektív személyessé­ge éppen így veheti csak vissza a vád egyáltalán lehetséges - és a mű több pontján narrative felhangzó és az adott körben persze érvényes - szavát is, éppúgy, mint a földig hatoló kegyelem szavát is, és ezzel tovább bontja, érvényteleníti a szerzői vagy elbeszélői szubjektum hatalmát, egy szerényebb, rezignált, egyben reménytelenebb, felol­dás és feloldozás nélküli, megtört dignitas és humanitas otthontalan világába. Ha végül vád, azaz megbocsátás nincs is, büntetés van. Mert az emlékezés/emlékeztetés könyörtelen etikája, a bűnfeltárás az, ami bűnhődik (a mondott távlatszerkezet tragikai vétségével együtt). A sors görögös kérdése és a kegyelem keresztény kérdése mint „messzi dolog”, mint távollevő, mint hiány, az Emlékiratok könyve átléphetetlen, immanens világának határait jelzi. A megalko­tott belső távlat kifelé, át és túl nem nyílhat meg, mivel külső ítélet nem lehetséges, tehát megbocsátás sem. Az elbeszélő-főszereplő megtapasztalja testében az istenit, érzékeiben jónak és rossznak tu­dását, de ő maga nem isten. Tévedett, tévedhetetlenül: igazuló em­berként. E megtapasztalásért emberként s „emberül” kell fizetnie. Ennyiben Krisztián szűkszavú közlése barátja úrvacsoravételéről, késői kontemplatív-aszketikus beállítódásáról, szinte schopenhaueri akarattagadó hangosságáról, meditatív-hitközeli csöndességéről, az elfogadáshoz való megtérést jelzi, nem a hazatalálást. Bűnvállaló felismerést körvonalaz, igen halkan, arányosan, de nem nyomaték nélkül. Ismét József Attila hangját-tudását idézve: „Csak az zavar e semmiben, / mért nincs bűnöm, ha van.” E vállalás tehát nem feltét­lenül szubjektív önvád, vagy túlfeszített ítélkezés önmaga felett, ha­410

Next