Balassa Péter: Nádas Péter - Tegnap és ma. Kortárs magyar írók (Pozsony, 1997)

VI. Az esszék világa

semmi szeretnivaló. Hanem József Attila szabad ötleteinek jegyzé­kéről mégis azt kell írnia..., hogy annál magasabb rendű költészetet nem ismer.” (Károlyi Csaba: Ellakni, nézelődni című kötetéből. Bu­dapest, Pesti Szalon, 1994. 109-111.) Lényeges megállapításokat tesz és inspirált elemzést nyújt Веке Judit, sajnos, csak kéziratban levő egyetemi dolgozata a December fejezetről (A „mérték megőrzése szabadságunk ára”, 1995. tavaszi félév, ELTE, Esztétika Tanszék 1-10.), kiemelve a Titus Livius-átí­­rás belső szerkesztésének módozatait és ezek sajátos összefüggését az Évkönyv megírási idejének Magyarországával: „...emlékezés és meditáció az emberi szabadságról és méltóságról - érdek és közös­ségvállalás, haszonelvűség és szolidaritás konfliktusa (ennek a réto­­rizáltsága által önmaga elevenségét különösképpen kinyilvánító tör­ténetmondásnak tere az előbbi két történelmi szituáció - ti. a senatus és a plebs harca az adósrabszolgaság miatt, azaz: a zsarnokká vált utolsó királyát elűző Róma harca önmagával a köztársasági rendért mint egyfajta új alapításért és Magyarország 1987 telén - egymás­hoz való viszonyából tárul föl. Egyik oldalon a világrend (=istenek) és az önmaga viszonylatában rendkívül józan... antik gondolkodás­­mód, amely nem ismeri a személyesség transzcendenciáját, a mási­kon a közösségiség mesterséges fölpumpálásából adódó pusztító természetidegenség... egyfelől az önmagát fölemésztő antik po­gányság, másfelől a botrányokba fulladó zsidó-keresztény világ. Európa kettős eredettörténete, melynek mindkét fejezete visszavon­hatatlanul kudarcot vallott, amint ezt a szöveg két, megőrülése révén a létezés elementárisabb rétegeiből mintegy hírt hozó hahotázója jelzi.” Illetve: „Amikor az új közrend (ti. a római) hatalommal felru­házottjai hágják át az emberhez méltó együttélés határait, akkor a szövegben kétszer is megjelenik a kicsinység képe: az arénabeli je­lenet 80x600 méteres távlatból való miniatürizálása (255-256.), és a Szent Hegyen való beszélgetés közepette a Város vakondtúrásnyi mivoltának szemlélése (283.). Latinius »legédesebb gyermekének« halálát egy falra való fölhágás és az onnan való lezuhanás okozza, s 431

Next