Balassa Péter: Nádas Péter - Tegnap és ma. Kortárs magyar írók (Pozsony, 1997)

VI. Az esszék világa

akban mindössze néhány konkrét példán próbálom a narratívává alakított fotográfiák olvasását, kibetűzését gyakorolni. A 122. oldalon egy dialógus kellős közepén ez áll: „Mert a sötét­ség a fényt nem fogadja be. A kép ezt írja ki. Hol sötétségbe lök, hol fényre hoz. A kép megtart. Minden, mindig megváltozik. Ezt a ször­nyűséget nem lehet elviselni.” „Nem, semmi nem változik meg.” Itt értjük meg újra, új módon az Egy családregény vége János-proló­­gusból vett mottóját mint a képi ábrázolás gyakorlati tapasztalását, innen s túl minden világosság/sötétség metafizikán. Hogy ily mó­don újabb - metafizikai - dimenzió nyíljon meg: kép és időtlen­­ség(rögzítés) versus kép és a „pantha rhei” tapasztalása, félelme és tragikuma között. A kettősség mindjárt vitatéma, szembenállás, szemléleti történés lesz magában a narratívában, a szerelmi történet­ben, miközben a fotografálás „technikai” önleírását is tartalmazza, szakkifejezések nélkül. A 125-126. oldalak Hume-idézetei pedig (az idézett szerzők listáját az író ezúttal megadja a szöveg legelején), melyek a Krisztiánnak beszélő nagyapától már ismerősek (Nincsen tovább) és átestek a szerelem-könyv meg a Párbeszéd értelmezési körein is, az együttélés, az ismerősség/felismerhetőség képéről mint gondolkodásmódunk tükréről beszélnek; e klasszikus mondatok ezúttal a vizualitás érászának és a magatartás- és viselkedésfilozófi­ának a körébe lépnek. Minden történet: szerelmi, és minden szerelmi történet: társadalomtörténet. Világosság/sötétség, idő/időtlenség szembenállás az egészen egyéni rejtett vonások és a kommunikáció­hoz szükséges felismerhetőség feszültségében íródik újra. Antino­­mika és dialektika itt is, mint korábban Nádasnál, együttesen moz­gatják a lelkek egymás közti cseréjének: a „tiszta” láthatóságnak ki­tett szerkezeteit. Ellentétek és átjárhatóságuk a szétszakítást is kap­csolatként írják át. Ezekre következik elbeszélői, gondolati rímként, az Ezt az embert én ismerem és az Emberarc feliratú „képsor”, ame­lyek a Nádasnak alighanem oly kedves József Attila-i „hiába fürösz­­töd” gondolatritmusát idézik fel ahhoz, hogy а йе/ло kontaktus külső képének struktúráját elbeszélhetővé tegyék, ismét csak esszégondo-478

Next