Báthori Csaba: A nyíl és a húr. Esszék, kritikák (Pozsony, 2005)

Belül tágasabb

műveiben találtam olyan előzetes formákat, amelyek mintegy megelőlegezték József Attila alakzatait. Ily módon, mondhatnám, nemcsak egy magyar költő szü­letik meg a célnyelvben, hanem a német költészet maga is megéled a furcsa fénytörésben. Lehet, hogy a ha­gyomány részint halott, észrevétlen mellékhullámai mindenesetre itt eredményeztek valamit. Mindez - és csak mindez együtt - indokolja azt a fel­tevést, hogy költészete nyugat-európai összefüggés­ben is fontos lehet. József Attila költészete ugyanis az emberi lét nagy, kimeríthetetlen témáit görgeti: ezt az alkotót a szegény­ség, a magány, az Isten-keresés kérdései izgatják; a sza­badság és a rend összefüggése foglalkoztatja; művé­szete a személyes szenvedést és a társadalmi elnyo­mást, a szerelmet, halálfélelmet, az öntudat elvesztését, a kétségbeesést és a megsemmisüléstől való szoron­gást foglalja szavakba. József Attila ismerte és meg­mintázta azokat a klasszikus érzéseket, amelyeket mi ma már személyesen alig-alig ismerünk. Gyakran fa­­gyoskodott, gyakran nélkülözött. Éhezett, és nemcsak élelemre, hanem arra is, hogy emberré válhasson. Költészete, kissé leegyszerűsítve, egyetlen rabiátus lázadás minden olyan sanyarúság és megaláztatás el­len, amely az embert fenyegeti. Szegény volt, felfelé törekedett és elgáncsolták; szeretni akart, szeretetet várt, és csalódnia kellett; hinni akart (Istenben, Flórában, a pszichoanalízisben), és elárulták; a mindenséggel akar­ta mérni magát, és felőrölte a semmi. Szabadságot akart, mindenkinek, de élete és betegsége lassan olyan bör­tönt vont köré, amelyben napról napra mélyebbre, a vég­kifejlet felé zuhant. Szolidaritásra számított, és abban 261

Next