Báthori Csaba: A nyíl és a húr. Esszék, kritikák (Pozsony, 2005)

Belül tágasabb

A rímkényszer A magyar avantgárd pápája, Kassák, ezzel a rideg mondattal hárította el a fiatal József Attila verseit: „Rímes verseket nem közlünk”. Kassák álláspontja híven tükrözi a modem költői mozgalmak gyanakvását a rím­mel szemben: az avantgardisták úgy vélték, hogy a rím korlátozza a mondandó szabadságát, felesleges caf­­rang, álságos köpönyeg, halálra kell ítélni. Tudjuk, hogy a magyar szabadvers három nagy mestere - Füst Mi­lán, Berda József és maga Kassák - csakugyan lenyű­göző formanyelvet alakított ki kötött formák haszná­lata nélkül (vagy legalábbis: kötött formában írt ver­seik méltatlanok szabadverseikhez), de egyszersmind azt is tudjuk, hogy József Attila a kötött formák egyik legnagyobb újítója volt, s egyetemes érvényű költé­szete lényegében kizárólag a rímes formanyelv kere­tein belül teljesedett ki. A rím kérdése ugyan, sejtjük, többnyire a szabadság-szükségszerűség kérdéskörében tolul fel - a rímhasználati hajlam azonban inkább a köl­tők alkatát minősíti, s csak részlegesen párosul végle­ges elméleti meggyőző erővel. Úgy tűnik: sem a rím, sem a rímtelenség nem szabadjegy a nagy költészet­hez - mindkét formai elem lehetővé teszi a királyi utat, de nem kezeskedik eleve arról, hogy hiteles köl­323

Next