Bazsányi Sándor - Wesselényi-Garay Andor: Kettős vakolás. Terek - szövegterek (Pozsony, 2013)

III. Építés

16 Mint József Attila Ódája, amely egyszerre szól az ábrázolt test teréről, és az BS ábrázoló nyelv vagy nyelvtest teréről. A Nádas-próza nyelvteste lefordítja, vagy sokkal inkább a saját közegében életre kelti a regényben érintkező embe­rek testnyelvét; Ágost és Gyöngyvér, Madzar és Szemzőné testnyelvét. Ebben a prózában a gondolatokat közlő nyelv: a test nyelvének meghosszabbítása, azon belül vagy a testi érzetek epifenoménje, vagy azok fenomenális párja, vagy egyszerre mind a kettő. rosnegyedek textuális rekonstrukciói. A szövegszerű újjáépítések során az olvasói és írói képzetek többé-kevésbé átfedésbe hozha­­tóak - akár a valósággal is. Rendkívül összetett, szavaknak igen­csak ellenálló világelem gravitál ekkor a nyomtatott oldalakra, ám ezek a szövegtömbök hajlamosak leválni a történet, a cselekmény egyéb szóhalmazairól. Mindez - az eltérő szépírói koncepcióknak megfelelő, eltérő műfogásokkal betömködött, betapasztott - repe­dések, esetleg törések, rosszabb esetben pedig döccenők mentén történik az, amit az irodalom [elmélet?] [tudomány?] [történet?] is észlel [hetet] t akkor, amikor önálló műfajként határozta meg ezeket a szövegtípusokat. Nádasnál azonban szó sincs repedésről, legföl­jebb - Bagi Zsolt terminusát segítségül hívva - vetemedésről. Tema­tikai, tartalmi és stilisztikai folytonossággal vetemednek Nádasnál a szövegfelületek építészetivé, térelméletivé, esetleg helytipológiai­vá, ám ezek hatása - amennyiben képesek vagyunk elszakadni attól a nyilvánvaló metaforától, hogy a Párhuzamos történeteket valami­féle hatalmas, kápolnákkal bővített, helyiségekkel szabdalt, ámde mégis egylégterű oszlopcsarnoknak tekintsük - nos, akkor ezeknek a szövegvetemedéseknek a hatása sem térbeli, hanem esztétikai. Nádas ekphrasziszai nem az esetleges újraértelmezhetőség, netán térbeli és anyagbeli összefüggések szerint megkomponáltak; in­kább szerveződnek az alkotójuk által képviselt írásművészeti elvek mentén. Ezért aztán hiába fut a tekintet döccenőmentes folyama­tossággal az enteriőrrészleteken, hiába vélünk bizsergetően erős, mi több: igaz képeket a szavak mögött, nem ellenőrizhetőek tárgyias 367

Next