Bazsányi Sándor - Wesselényi-Garay Andor: Kettős vakolás. Terek - szövegterek (Pozsony, 2013)

III. Építés

4 Hanem a császáré, a császárt álmodtató elbeszélőé, az elbeszélőt beszéltető szer- BS zőé, a szerzőt játszó Darvasié... Nem tudjuk nem érezni a többszörös - úgy­mond - építésakarást (Wille zum Bauen). 5 Vajon létezik ilyen építészeti rajz? Mert például irodalmi szöveg igen: Esterházy Péter egyoldalas kézírásmásolata, kultikus szöveggobelinje Ottlik Géza Iskolájá­ról. De Malevics fehér alapra festett fekete négyzete mögé is nyugodtan képzel­hetnénk fekete alapot. (Most nem beszélve a nyelvi művészet metaforikus síkon megszülető látványairól, mondjuk József Attila korai versének fekete falak kö­zött létező átlátszó oroszlánjáról...) Ezeknél a rendhagyó alkotásoknál tényleg csak az a lényeg, a szándékolt lényeg, amit látunk: a monokróm felület. 6 Jaj, csak ő ne legyen; nem járna jól a mérnök! Nem mintha így, Darvasi novel­lájában, túlságosan jól járna. 7 Ugyanakkor karakter nélkül nincs semmi az irodalomban (amely maga az óhatatlan karakteradás): sem épület, sem történet, sem emberi figura, sem más. Vagy ha van is karakter-nélküliség, akkor az nagyon karakteresen van - mint Musilnál vagy Beckettnél. Az örök élet titka, az örök ház titka; vajon mi olvasható a végső könyvben, mi látható az utolsó festményen, milyen lehet az utol­só ház, a végső építmény, az abszolút építészet? Az első építkezés című novella mérnök hőse nem kevesebbre vállalkozik, minthogy a boldogtalanság megtapasztalásáért cserében megépítse a császár álmában megjelent építményt. Egy falakból, hidakból és alag­­utakból szerkesztett, a boldogtalanság köveiből tapasztott házat, amely méltó párja a mauzóleumnak, a sivatagi sírépítményeknek és Szemirámisz függőkertjének. Amelyet éppoly kézenfekvő lenne a Nagy Fallal azonosítanunk, és amelyet éppily kézenfekvő lenne akár labirintusként, akár Bábel tornyaként is olvasnunk. Léteznek bizonyos alapfunkciók, amelyek nem is feltétlenül építészetiek: in­kább kulturális műtermékek. Út, fal, kapu, torony, híd, és kút - eset­leg alagút. Ezek a műtárgyak - és ettől válik igazán érthetővé, Dar-393

Next