Bazsányi Sándor - Wesselényi-Garay Andor: Kettős vakolás. Terek - szövegterek (Pozsony, 2013)

III. Építés

3 Nem túl közeli, de talán érdekes párhuzam, jobban mondva alkati és poétikai BS különbségeken alapuló látás- és mozgásbeli eltérés, hogy míg a Szekszárd­­környéki pannon világot feltérképező Mészöly Miklós tényleg elmozdul Pom­­pejibe az Oh, ehe bella nőtte! című novellában, addig Tolnai a magyarkanizsai­­palicsi tájra varázsolja a dél-itáliai romvárost. 4 A „homok” lehet talán az egyik legkiaknázhatóbb, sőt leginkább kiaknázott s így agyonhasznált metafora (a tiszteletreméltó „Nap” mellett); gondoljunk csak József Attila szomorú, vizes síkjára, Pilinszky alvó szegeire a jéghideg ho­mokban, a homok asszonyára, a szerelem sivatagára... Nem is beszélve a ho­mokóráról, amely csak pereg, pereg... Önmagában is dicséretes tehát az, amit Tolnai művel; az is, hogy meri tenni, és az is, hogy tudja tenni. Hogy leporolja a homokot, a „homok” metaforát. 5 Noha másfelől meg nem szűnik meg teljesen „dologi létében” létezni. Hiszen a Költő disznózsírban írója mégiscsak abban a házban él, amiről ír, de még - és nyilván az olvasónak ez volna a fontosabb - az írásaiból is megtudunk egyet s mást a ház „dologi létéről”. És még talán azt is megkockáztathatjuk, hogy a költészet felől valamicske extrafény - a máshonnan meg nem szerez­hető tudás vagy tapasztalat fénycsóvája - vetül magára a „dologi létezőre” is. Minél erősebben szól a szépirodalmi szöveg, annál jobban látszik maga a ház. Ahogyan a már idézett dalban áll: „Minél inkább hull a hó...” Vagy ahogyan a Tolnai-könyvben felbukkanó Weöres Sándor írja a Harmadik szimfóniában-. „.. .s a két arc: az Igaz és a Van / összefordul mámorosán, / mint a Nap meg a tenger / nézi egymást ragyogó szerelemmel.” Persze ez is csak költészet. Nem pedig „dolog”. És még csak nem is a „dolog” pontos képe vagy leírása. költői kategóriákkal), elég csak a vakvágányt említeni, kis híján ott rostokolok még most is. Tudtam, idővel, miután már mint meta­forákat, kategóriákat elhasználtam, kimerítettem, nem fogok tudni szabadulni tőlük, nyakamon maradnak, nyakamra tekerednek, ve­szélyesekké, életveszélyesekké lesznek. És mégis, tíz év se múlott és itt vacogok e pergő Homokvárban, itt lubickolok, fuldoklóm a Vér­tóban.” (Hasonlóképpen válik metaforává az ókanizsai szülői ház leégése, amelynek oltásakor a tűzoltók - tévedésből - a ciszternába dugják a csövet, és „szarral” kezdik csillapítani a lángokat. A Tolnai­ra permetező bélsár metaforikus-allegorikus képe azonosul későb­bi megvádolásának történetével.) 423

Next