Füzi László: Balvégzetű évtized? Esszék, tanulmányok (Pozsony, 1996)

A mai magyar költészet és a társadalom

jelenség, s adott esetben ez az elkülönülési vágy akár még az olvasótól va­ló elzárkózást is jelentheti. Többen írtak már arról, hogy például éppen­séggel Tandori Dezső, az újabb irodalmi érzékenység talán első megszó­­laltatója, olyan költői világot alakított ki, amelynek versekben való leké­peződései tulajdonképpen csak megalkotójuk számára értelmezhetőek, és elhangzott már olyan vélemény is, hogy egy Esterházy-darab jelentősége nem önmagában áll, hanem abban, hogy Esterházy Péter műhelyéből került ki, s így a műhely sajátos vonásait hordozza magán. Vagyis a kri­tikust jobban érdekli a műhely sajátossága, mint a műhelyből kikerült munka. Úgy gondolom, ez a kritikai megnyilvánulás már önmagában tü­net értékű. Feltehetően az elkülönülés vágya mutatkozik meg a nagyobb méretű kompozíciók számának növekedésében is. Egyre több ciklus jelenik meg, s megnőtt a kötetnyi terjedelmű ciklusok száma is. Látni fogjuk: szinte uralkodóvá váltak a szerepversek, szemmel láthatóan növekedett az egyes, korábban papírra vetett költői sorokhoz kötődő versek száma, gon­doljunk például arra, hogy az egyik József Attila-szonett sorait alapul vé­ve teljes értékű szonett-koszorú született, vagy éppenséggel arra, hogy költők szövetkeztek arra, hogy megteremtsék az „öreg” József Attila köl­tészetét. A példák alighanem önmagukban is jól érzékeltetik, hogy a ma költője már nem a világhoz való viszonyának, hanem a nyelvhez való kötődésének, egyes korábbi irodalmi vagy kulturális szerepekhez való kapcsolatának tisztázására törekszik, s a világhoz kötődő kapcsolatát is ezeken a viszonyulásokon keresztül igyekszik megfogalmazni. Ugyan­csak az elkülönülésre vágyás gesztusát vélem felfedezni abban is, hogy egy-egy alkotó minden korábbinál erősebben kötődik egy-egy formához, mint például Markó Béla vagy Bertók László a szonetthez. A klasszikus értékeket hordozó formához való kötődés, vagy talán mondható az is, hogy menekülés az én szememben már önmagában is a kor káoszától való elfordulást jelenti, ahogyan az ebből az elfordulásból létrejött versek is ta­gadják a maguk kifinomultságával, belső harmóniájával, csendjével és az ebben a csendben szerephez jutó finom rezdülésekkel azt a kort, amelyben alkotójuknak élniük adatik. A mostani dolgozat keretei között a mai magyar költészet önálló és ér­tékkel bíró költői világait nem tudom bemutatni, így a következőkben in­kább csak jelzésszerűen mutatok be pár, számomra is fontos költői tö­rekvést. 75

Next