Márton László (szerk.): Walther von der Vogelweide összes versei (Budapest, 2017)

Utószó

jelezi. Belevisz a versbe egy kis nagyvonalúságot, némi pajkos derűt, amely nélkül az első négy sorban megfogalmazott állítás száraz és la­pos jelmondat maradna. Az iménti strófát további négy, hasonlóan felépített strófa követi. Az egyik a szájról szól (hogy azt nem árt időnként befogni), a másik a fülről (hogy nem muszáj meghallani a gonosz beszédet), a harma­dik a szemről (hogy lehetőleg a jó példát lássuk meg, ne a rosszat), az utolsó pedig mindezt összefoglalja: az érzékszervek felügyeletén ke­resztül az önfegyelem követelményét fogalmazza meg. így válik érthe­tővé, miért ellenzi a beszélő (a középkorban szokatlan módon) a neve­léskor alkalmazott testi fenyítést: azért, mert szerinte a személyiségnek nem kényszer hatására kell fejlődnie, és az önfegyelemnek belülről kell erednie. Ugyanakkor a chiasztikus reddíció játékossága a József Atti­­la-i „játszani is engedd” kérést juttatja a magyar olvasó eszébe, és csak utólag vesszük észre, hogy a nyelvi játékkal párhuzamosan egy másik játék is történik a versben. így mondom, mert ez egy apró történés: mihelyt a pálcát eldobjuk, íme, itt egy száj, itt egy fül, itt egy szempár, itt egy emberi arc. Hát nem tündéri mindez? Hát nem érezzük Walther arcát és álar­cát ezekben a gnómákban is? Másik példám A világ sárga piros és kék volt valaha kezdetű vers. Ez is öt strófából áll. Az első strófa így hangzik: „A világ sárga piros és kék volt valaha erdőn és máshol zöld volt a fa ott énekelt az ég madara most ködben varjú »kár« szava mért váltott színt a világ? mi baja? fakó sápadt csupa dér és dara homlokot ráncol az emberfia.” Ellentétben az előző verssel, itt az úgynevezett „eszmei mondaniva­ló” viszonylag egyszerű. így foglalható össze: nyáron az embernek jó, télen rossz. Ennél többet a további négy strófa sem mond. Miért ép-405

Next