Tábor Ádám: Szellem és költészet. Esszék az egzisztenciális gondolkodás és a modern magyar líra tárgyköréből (Pozsony, 2007)

Egzisztencialitás a modern magyar költészetben

Ugyanakkor Ady költészetének van egy olyan misztikus di­menziója, amelynek küszöbét a már a nihilizmus kibontako­zásának korában alkotó Rába - sacrilegiumtól tartva? - nem lépi át. Ady és Rába között - a lényegében Adyval együtt fel­lépő korai Babitsot leszámítva - Füst Milán, József Attila és Weöres Sándor teremt „az egyetemes és a személyes dialek­tikájából” nagy költészetet. Közülük az Adyval konzseniális Weöres lírájának van egyedül szakrális dimenziója. Rába vi­szont - Weörestől eltérően - alanyi költő, aki (ismét kötete fülszövegét idézve) „indulatot közvetít - egyszeri megnyilat­kozást”. Verse „»kiáltás«, háborgó belső világ hű kifejezése” - akár Adyé, Füst Miláné, József Attiláé. Az „indulat közvetítésével” Rába expressis verbis Füst Mi­lánhoz kapcsolódik. Ebből az indulati genezisből Füst Milán shakespeare-ien látomásos versvilágot teremt. FIosszú sora­iból és belső monológjaiból a század legjelentősebb magyar prózai és drámai életműve bomlik ki. Rába viszont prózai életdokumentumait és belső drámáit is legtöbbször rövid, lí­rai versbe sűríti. A versnek és a lírának „kiáltásként” való megélése és fel­fogása Rábát József Attilához kapcsolja. József Attila belső fejlődése a Füst Milánéval épp ellentétes irányú: sokszálú, gazdag lírai világa fokozatosan egyszerűsödik; a kései József Attila-vers kizárólag költője egzisztenciájának legforróbb kér­déseit fejezi ki kivételes intenzitással és transzparenciával. Az egzisztencialitás mint fölfelé való, transzcendáló közvetítés azonban a lélek pokoli köreibe merülő József Attila számára nem adatott meg. József Attila élete harmincharmadik évében önnön eg­zisztenciája keresztjére feszíttetett. Rábában pedig éppen harminchárom évesen tört át az egzisztenciális. (A Férfi­hangra köteteim - mint erre már utaltunk - tudatosan ref­lektál arra, hogy költője az érett férfikorban talál legsajá­­tabb hangjára.) 135

Next