Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Kulcsár-Szabó Zoltán: Magány és énhiány József Attilánál

Kulcsár-Szabó Zoltán gosan közel hozza egymáshoz „én” és „te” pozícióit ahhoz, hogy a szöveg a valóságos, más személyekhez intézett megszólítás kommunikációs helyzetét mintázhassa, még mindig a lírai én reflexív tematizálásának olyan formái alá rendelhetők, mint pél­dául az „önmegszólító” beszédhelyzet.208 S ez voltaképpen rend­jén is volna, ha nem volnának mégis olyan versei vagy verstípu­sai, illetve akár - például az 1936-ra tett „válsággal” kapcsolatba hozható - szakaszai az életműnek, ahol az én versbéli stabilitá­sát ennél nyíltabb, noha talán prózaibb kihívások érik: például ahol a grammatikailag végrehajtott különbségtételt én és te kö­zött a szöveg szemantikailag és referenciálisan tagadja, vagy pe­dig ahol a vers egyszerűen és nyíltan az én nemlétét állítja. Még ilyenkor is fennáll annak a lehetősége, hogy éppen az ilyen szövegek igazolják, mintegy végleg, József Attila költésze­tének „énközpontúságát”, például az olyan esztétikai kompenzá­ció logikája szerint, amelyben az én (itt nem tagadott) valóságos szétesését a költői alkotás maga, azaz — többek közt - az én mű­vészi helyreállítása múlja felül. Az ilyen esztétikai kompenzáció erejéről és interpretatív hatékonyságáról tanúskodik az, hogy még akkor is végrehajtható, amikor egy versben az áll, hogy az én „nincsen”: „Amikor - állítja Szabolcsi Miklós monográfiája hő­séről - majd azt írja: ... S mit úgy hivtam: én, / az sincsen. Utol­só morzsáit rágom... (Ki-be ugrál...) - még akkor is az egysé­ges és fontos én áll a középpontban - az én mint a költészet tárgya.”209 Persze, a citált hely ilyen értelmezése nem következet­len, nagyon is végrehajtható, bár nem minden további magyará­zat nélkül. A mondat ugyanis, bizonyos értelemben, valóban nem válik meg az „éntől”, csupán megkettőzi azt: ami hiányzik, az az, amire (akire) az „én” szó vonatkozik, de a szó maga (ket­tősponttal kiemelt affirmáció által övezve) ott áll a szövegben.210 „A költészet tárgya”, ez könnyen belátható, inkább az „én” szó, mint valamely partikuláris én maga, s kézenfekvő volna itt le­vonni azt a következtetést is, hogy miután e névmás bárkit jelöl­het, a költészetben valóban nincs mód másra, mint a szubjekti­vitás nyelvi jelöltségére korlátozódni. A dolog azonban mégsem nyerhet ilyen megnyugtató megoldást, ugyanis a sorban az „én” 118

Next