Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Kulcsár-Szabó Zoltán: Magány és énhiány József Attilánál

Kulcsár-Szabó Zoltán Magány és énhiány József Attilánál A szakirodalomban vitatott kérdésnek számít, hogy József Attila költészetében milyen mértékben van jelen, és voltaképpen mit is jelent, illetve milyen formákat ölt az én elvesztésének vagy tá­vollétének, hiányának tapasztalata. Ortodox álláspontok szerint lírájában ez a probléma lényegében nem, legalábbis poétikailag nem releváns, s valóban, legnyíltabb formában inkább az élet­rajz, illetve a költő betegségtörténetének elemeként lép elő ­­alkotásmódjáról legalább oly mértékben elmondható, hogy cent­rumában éppen az én, a szubjektivitás jelenlétének lehetősége áll, mint az, hogy pontosan ez az, ami megrendül. Az énhiány vagy énvesztés, amely az olyan irodalmakban, amelyeken az avantgárd költészet hatása erősebb nyomot hagyott, bevett (bár eléggé elmosódott) kategória, József Attila esetében kézenfekvő eszközökkel határolható körül vagy korlátozható az olyan terü­letekre (és szövegekre), amelyek nem tartoznak szorosan véve a költői életműhöz; noha persze a Szabad-ötletek jegyzéke értel­mezése körüli élénk viták éppen azt mutathatták meg, hogy a pszichoanalitikus kezelés „énje” és a költői én elhatárolása, mélylélektan és szépirodalom, sőt psziché és szöveg külön­választása mégsem olyan egyszerű, illetve talán egyedül elfoj­tásként megy (éppen ezért csak látszólag) végbe. József Attila verseinek grammatikai felszíne vagy jellegzetes beszédhelyzetei inkább alátámasztják, mint megrendítik az én jelenlétének lehe­tőségét, hiszen költészetére nem jellemző a személytelen hang­vétel; azok az esetek pedig, amikor a megszólítás alakzata túlsá­117

Next