Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Veres András: A József Attila-kutatás dilemmái

Veres András általán nem ritkák a gyökeres fordulatok. Például József Attila félbehagyott költészetbölcseleti munkáját sokáig érett korszaka marxista szellemű teljesítményeként fogták fel (amelynek külön érdeme, hogy eltér a korabeli kanonizált marxista esztétikától), mígnem Tverdota György 1985-ös cikke112 meggyőző érveket hozott fel amellett, hogy ifjúkori próbálkozásról van szó, s nyo­ma sincs benne marxista hatásnak.113 E felismerés nyomán vált láthatóvá József Attila korai és kései költészetfelfogásának kü­lönbsége is.114 Az életrajzi és eszmetörténeti megfontolások ez­úttal valóban harmonikusan erősítették egymást. Nem kevésbé jelentett újdonságot Lengyel András eredeti ér­telmezése a költő 1935 augusztusában bekövetkezett szemléleti fordulatáról, mely szerint az elkötelezetten katolikus Barta István barátsága s a vele folytatott eszmecsere azért vált annyira fontos­sá József Attila számára, mert az őt foglalkoztató „bűntelen bű­nösség” problémájához az eredendő bűn doktrínája is inspiráci­ókat adott. Tehát egy konkrét probléma, illetve szellemi kihívás késztette arra, hogy a tőle egyébként távol álló gondolkodás iránt nyitottá váljon. Az eredendő, „szeretet ellen elkövetett bűnnek” tételezésével s ennek a kizsákmányolás világához kö­tésével József Attila voltaképpen két „hagyományos” szellemisé­get kapcsolt össze: a tradicionális katolicizmust és az átliberali­zált tudományos szocializmust.115 Lengyel András értelmezése új megvilágításba helyezte a költő eszmetörténeti pozícióját, hiszen nem kevesebbről van szó: József Attila a maga, utólag méltán egzisztencialistának nevezhető életérzése, léttapasztalata megje­lenítéséhez úgy keresett fogalmi kapaszkodót, hogy a hagyomá­nyos értelmezéseket ütköztette, s nem az egzisztencialista filozó­fiából vette át (mint azt a szakirodalom feltételezte korábban). Példáim annyiban „referenciális olvasatok”, hogy nem csupán József Attila költői gyakorlatából indulnak ki. De az értelmezési keret - még amikor az egyes műveket elemezzük, akkor is ­­mindig túlvezet a vizsgált szöveg adottságain. A poétikai olvasat esetében valamennyi irodalommal kapcsolatos ismeretünk (be­leértve a költészetről való felfogásunkat is) érvényesíti befolyá­sát, s ha eleget kívánunk tenni a tudományosság követelményei-68

Next