Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

Veres András: A József Attila-kutatás dilemmái

A József Attila-kutatás dilemmái egyik legvégső, nagy teljesítménye - írta Szabolcsi. - Azzá teszi bizalma a nyelvben, kétségekkel teli bizalma a Nagy Diszkurzu­­sokban, a szétbomlásban is létező én szerepe, sőt a költészet tár­sadalmi-lélektani funkciójában való hit is.”128 (Vita József Attila organikus műfelfogásáról)129 A Kortársban pub­likált tanulmányában130 Kulcsár Szabó Ernő - annak érdekében, hogy cáfolja a József Attilának tulajdonított organikus mű kon­cepcióját, és bizonyítsa, hogy valójában anorganikus versépítke­zés jellemzi költészetét — nem kevesebbet állít, mint hogy maga József Attila elméleti okfejtéseiben önellentmondóan nyilatko­zott a műstruktúra mibenlétéről. Egyfelől valóban hitet tett a mű organikus koncepciója mellett: „a mű világának minden pontja archimédeszi pont” - írta az Irodalom és szocializmus című összefoglaló tanulmányában.131 Másfelől viszont azt fejtegette: jóllehet „megegyeznek a fölfogások, hogy a mű a részek harmo­nikus összefüggése. Ennek azonban semmi értelme nincsen”, hiszen az következnék belőle, hogy „a rész maga meg nem va­lóság”. Kulcsár Szabó tehát úgy értelmezi (és idézi) az utóbbi szövegrészletet: József Attila olykor hajlott rá, hogy mégiscsak kétségbe vonja a részek harmonikus összefüggésének tétele­zését, s kiállt amellett, hogy a rész is „valóság”. ,yagyis elkép­zelhető - teszi hozzá -, hogy az »archimédeszi pontok« nélkü­lözhetetlenségének tétele csak felületes olvasatban jelenti azok cserélhetőségének tilalmát.”132 Természetesen akadnak nehezen megfejthető, bonyolult szö­vegek. A szóban forgó szöveghelyet nem gondolom ilyennek. Ha végigolvassuk a csak töredékesen idézett gondolatot, akkor meglehetős egyértelműséggel világlik ki, hogy József Attila itt is amellett tör lándzsát: az egész több, mint a részek egyszerű ösz­­szessége. Nem az egész prioritásának gondolatával van baja, ha­nem a „harmonikus” szóval, mert részben tautologikusnak, rész­ben kevésnek tartja. Idézem a teljes szöveget: „Abban is megegyeznek a fölfogások, hogy a mű a részek harmonikus összefüggése. Ennek azonban semmi értelme nin­csen. Mert hiszen a harmonikus itt semmi egyebet nem jelent­73

Next