Stefanovszky András: Tisztán látni. Kitörési pontok a magyar sikerhez (Budapest, 2010)

Az önámítás és a befelé fordulás veszélye - A magyar virtus önámító csapdái - Túlzott buzgóság és dogmatizmus

Úgy tűnik, hogy az Árpád-háziak mind két síkon tündököltek. Az igazi kérdés az, hogy ez a dogmatikus elkötelezettség mennyi­re szolgálta az ország és a nép érdekét? Hisz az ország a sok szent nélkül is felvétetett volna a nyugati, keresztény világba. Miért ez a buzgóság? Bizonyítási vágy? Tény az, hogy a Habsburgok ennél sokkal pragmatikusakban nézték a világi dolgokat, főként az ural­kodóház, így Ausztria érdekeit. Híressé vált házassági politikájuk, amelynek volt egy jelmondata: „Mások viseljék a háborúkat, te boldog Ausztria, házasodj. Ugyanis, amit Mars a többieknek, azt a Vénusz adja meg neked.” Ezzel biztosították az uralkodóház év­százados fennmaradását, míg ezzel szemben a legtöbb Árpád-házi hercegnő buzgóan túlvilági kérdéseknek szentelte életét. Nem csoda, hogy az Árpád-házban az utódlás kérdése mindig proble­matikus volt. De a későbbiekben is vannak mozzanatok a történel­münk során, amikor ez a dogmatikus buzgóság megmutatkozott, és nem vált előnyünkre. „Magyarország a nyugati kereszténység védőbástyája!” — mind­annyian ismerjük az ehhez hasonló kijelentéseket, amelyek első sorban Magyarországnak az oszmán-török birodalom előrenyomu­lása megakadályozásában játszott hősies szerepére utalnak. Nem engedtük a törököt továbbvonulni, igaz majdnem bele is buktunk. Fejjel mentünk a falnak, mert a király mögött ott állt a római egy­ház, amely kötelességünkké tette a keresztes háborút. Érdekes tény, hogy a nándorfehérvári csata65 felkészülésénél a pápa nem tudta rávenni a nyugati uralkodókat, hogy egyetlenegy katonával is hoz­zájáruljanak a védelemhez. Csupán Kapisztrán Jánosnak66 sikerült önként kereszteseket toborozni Hunyadi János megsegítésére. Ez a motiváció, amely szerint a nyugati uralkodók saját érdekeit a ke­65 1456. július 4—21. között a keresztények hősiesen védték Nándorfehérvár (a mai Belgrád) várát a két-háromszoros túlerőben lévő II. Mehmed török szultán ellen. 66 Kapisztrán (Szent) János (Giovanni da Capestrano) (1386-1456): itáliai teológus, hitszónok, az inkvizíció közép-európai vezetője, Magyarország védőszentje. 70

Next