Nagy Imre: A Lumiere-örökség. Filmek az ezredfordulón 1990-2006 (Pécs, 2015)

2002

■ 2002 ■ seként varázslatra, rontásra is képes, alkalmasint ő küldte a semmibe az épületet, amelyben megalázva érezte magát. A film hőse, Marcell a történet elején elmenekül ebből a házból, anyja foj­togató közeléből, s mint egy mai Télemakhosz, elindul, hogy megkeresse apját, akinek szerepében Derzsi János a film legsúlyosabb alakítását nyújtja. Marcell, anyjának tett ígérete jegyében, nem tárhatja fel valódi kilétét apja előtt, aki tönk­rement mezőgazdasági vállalkozó, de mellette marad alkalmi munkásként. Egy végtelenbe vesző szántóföldön hagymát pucol - a Peer Gynt szimbolikáját idézve: talán a személyiségét, annak identitását keresi -, itt vásárolja Julit, inkább csak fura tréfaként, két láda hagymáért egy cigánycsaládtól. A történetnek ez a szála tehát az apával kapcsolatos, a falu, a lepusztult mezők világát jeleníti meg. A kép reménytelen. Holt vidék. Aztán a fiú visszamegy a városba, ahol Juli segítségével cyberkalóz lesz, hacker, aki egy bank biztonsági rendszerét számítógépe segítségével feltörve nagyobb ősz­­szegekhez jut. Végül börtönbe kerül, ahol barátnője, a jellemtelen Elvira rávall, súlyosbítva helyzetét. Ez a város világa, az anyai szféra, az előbbinél is reménytele­nebb tónusban: szélhámos férfiak, hisztérikus nők, ízléstelen, üres életvitel. A han­gulat olyan határozottan egynemű, hogy nem érzem indokoltnak a fekete-fehér felvételek színes képekkel való váltakoztatását, ennek a vizuális dramaturgiának ezúttal nincs funkciója. A film hőse, József Attilával szólva elmondhatja, hogy az „ucca és a föld fia”, ám „a lelkesedés zengő süvegét” valakik ellopták az égbolttal együtt, s nem maradt más, mint a „görnyedt napok”. Marcell mindazonáltal nem csupán áldozat: a „kí­sértések” szó egyszerre jelent rosszra csábítást és bűnre való hajlamot. Negatív hős, aki elvesztett mindent, önmagát is. Ahogy a hagymának nincs magva, ha rétegeit sorra lehántjuk, végül semmi sem marad, e szereplő is a semmibe vész. Ehhez a végkifejlethez logikusan jutunk el, a folyamat részletei olykor mégis elsikkad­nak, mert Miklós Marcell játékának nincs ereje, és Budai Katalin sem tud arculatot kölcsönözni Elvirának, ami különösen feltűnő az anyát alakító Básti Juli gondos, árnyaltan kidolgozott alakítása mellett. Igaz, a forgatókönyv sem szolgálja eléggé a fiatal szereplőket, néhány jelenetük nincs kellőképpen megírva, az egyetemi miliő­nek például sem hitele, sem hangulata. A legizgalmasabb figura kétségkívül a Kovács Julianna által játszott Juli, való­színűleg azért, mert ő áll legközelebb Kamondi Zoltán kritikai nézőpontjához, s ő képviseli azt - a rendezőre jellemző - ízlésvilágot, ami leginkább talán a mágikus realizmussal rokon. a 331

Next