Halmai Tamás: Az anyagtalan morfológiája. Esszék, kritikák (Pécs, 2014)
Messziről jött mondat - Az anyag gyermekei (József Attila és a szegénység)
3 Németh G. Béla tanulmányok sorában érvel meggyőzően amellett, hogy Babits művészetében s irodalomfölfogásában a liberalizmus és a katolicitás, a humanista értékrend és a vallásos világkép ritka harmóniában találkozott. Egymást nem kizárták (mint azt ma is sokan hiszik), hanem erősítették s szinte igazolták. A szabadság eszménye és a szabadulás teológiája modern költészetünk egyik legjelentősebb életművét máig érvényes módon hatotta át. Babits lírája - a kiművelt poétikai sokszínűség mellett - emiatt is érezhető kortársi közelségben. A közelmúltban elhunyt irodalomtudóst idézzük (egyszersmind a babitsi szellemiséghez igazodunk) akkor is, amikor végül a magunk föntebbi kísérletéhez keresünk vállalható indokot - s meglehet, soha el nem érhető célt: „... az irodalommal való minden foglalkozás, s ezen belül a művek értelmezése, bármily fokon és változatban, nem önmagáért való tudomány, hanem az egész közönség, vagy - ha patetikusabban jobban tetszik: - az egész nemzet művelődését, tudati emelkedését szolgáló munkálkodás.” Az anyag gyermekei* József Attila és a szegénység „A munkásoknak nagyobb szükségük van költészetre, mint kenyérre. Elemi szükségletük, hogy az életük költészet legyen. Elemi szükségletük az örökkévalóság fénye.” Simone Weil: Jegyzetfüzet „Mindig az elhányt bádogkanalat, a nyomorúság lim-lom tájait kerestem...” Pilinszky János: Egy szép napon Bevezetés Szociológiai alapvetés, hogy a szegénység nem csupán anyagi kiszolgáltatottságot, de a kulturális és társadalmi lehetőségek beszűkülését is jelenti. A kó* Elhangzott a 2000 folyóirat Határon című szegénységkonferenciáján 2013. május 10-én, a budapesti Wesley János Lelkészképző Főiskolán. 15