Halmai Tamás: Az anyagtalan morfológiája. Esszék, kritikák (Pécs, 2014)

Messziről jött mondat - Az anyag gyermekei (József Attila és a szegénység)

3 Németh G. Béla tanulmányok sorában érvel meggyőzően amellett, hogy Babits művészetében s irodalomfölfogásában a liberalizmus és a katolicitás, a huma­nista értékrend és a vallásos világkép ritka harmóniában találkozott. Egymást nem kizárták (mint azt ma is sokan hiszik), hanem erősítették s szinte igazolták. A szabadság eszménye és a szabadulás teológiája modern költészetünk egyik legjelentősebb életművét máig érvényes módon hatotta át. Babits lírája - a ki­művelt poétikai sokszínűség mellett - emiatt is érezhető kortársi közelségben. A közelmúltban elhunyt irodalomtudóst idézzük (egyszersmind a babitsi szellemiséghez igazodunk) akkor is, amikor végül a magunk föntebbi kísér­letéhez keresünk vállalható indokot - s meglehet, soha el nem érhető célt: „... az irodalommal való minden foglalkozás, s ezen belül a művek értelmezése, bármily fokon és változatban, nem önmagáért való tudomány, hanem az egész közönség, vagy - ha patetikusabban jobban tetszik: - az egész nemzet művelő­dését, tudati emelkedését szolgáló munkálkodás.” Az anyag gyermekei* József Attila és a szegénység „A munkásoknak nagyobb szükségük van költészetre, mint kenyérre. Elemi szükségletük, hogy az életük költészet le­gyen. Elemi szükségletük az örökkévalóság fénye.” Simone Weil: Jegyzetfüzet „Mindig az elhányt bádogkanalat, a nyomorúság lim-lom tájait kerestem...” Pilinszky János: Egy szép napon Bevezetés Szociológiai alapvetés, hogy a szegénység nem csupán anyagi kiszolgáltatott­ságot, de a kulturális és társadalmi lehetőségek beszűkülését is jelenti. A kó­* Elhangzott a 2000 folyóirat Határon című szegénységkonferenciáján 2013. május 10-én, a buda­pesti Wesley János Lelkészképző Főiskolán. 15

Next