Béres Judit: „Azért olvasok, hogy éljek”. Az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig (Pécs, 2017)

Programok az olvasásnépszerűsítés és olvasásfejlesztés szolgálatában - Egy pécsi jó gyakorlat

Programok az olvasásnépszerüsítés és olvasásfejlesztés szolgálatában Könyvkelengye programja, amely az óvodába kerülés előtti (0-3 éves) korban szorgalmazza az olvasóvá nevelést. A program felhívja a családok figyelmét a gyermekeiknek szóló rendszeres olvasás fontosságára és könyveket ajándékoz az olvasás iránti érdeklődés felkeltésére, a tartalmas szülő-gyermek együtt­­lét ösztönzésére. A könyvkelengye egy olyan gyermekkönyveket, szülőknek szóló tájékoztatót és a baba nevére kiállított olvasójegyet tartalmazó aján­dék könyvcsomag, amelyet a 2010. április 20. után világra jött újszülöttek szülei vehetnek át a könyvtárban - a gyermek három éves koráig akár visz­­szamenőleg is. A csomag tartalmaz egy kisméretű, karton lapozót, amellyel már hat hónapos kor után játszhat a baba, nézegetheti, forgathatja. A má­sik kötet rendszerint egy altatókat, ringatókat, arcmutogatókat, mosdatókat tartalmazó mondókáskönyv (például Ciróka-maróka), amely segít tartalmassá varázsolni a kisbabával töltött időt, és játékossá teszi a kicsi világgal való ismerkedését. Az egy éves körüli baba ismétlődő verseket, rímet, refrént és színes illusztrációkat tartalmazó karton lapozót talál a csomagban (például József Attila Altató című versét). A két éves kor körüli kisgyermekek a saját mindennapjaikról szóló, kevés szöveget, sok képet tartalmazó én-meséket kapnak (például Marék Veronika Bonbon-történeteit), amelyekkel könnyen azonosulnak. A csomag utolsó darabja a Könyvkalauz kicsiknek és nagyoknak című tájékoztató füzet, amely ötleteket ad a szülőnek gyermeke olvasóvá ne­veléséhez. A könyvtár honlapja szerint igen nagy volumenű és sikeres a prog­ram: 2015 februárjáig 730 sepsiszentgyörgyi újszülött és családja részesült a Könyvkelengye csomagban. Ezen kívül évről évre megvalósul a program alkal­mi kiterjesztése az iskolások köreire: 2011 és 2014 között a sepsiszentgyörgyi elsősök, negyedikesek, nyolcadikosok, illetve a tizenkettedik és tizenharma­dik évfolyam diákjai (összesen 3300 fő) is kaptak egy-egy könyvet ajándék­ba.64 A könyvtári és önkormányzati források kombinálásának köszönhetően itt már egy hosszabb távon is fenntartható olvasásnépszerűsítő programot látunk, amely mintául szolgálhat a hasonló hazai kezdeményezések számára. Az említett külföldi és hazai jó gyakorlatokat ismerve, de tőlük teljesen függetlenül, saját ötlet és koncepció alapján indult el 2012 őszén a pécsi Csorba Győző Könyvtár másfél évre tervezett, több korosztálynak szóló, non-formális olvasásnépszerűsítő TAMOP-projektje, az IRÁNY A TUDÁS - Sokszínű olvasás- és könyvtárfejlesztés Baranyában. Az olvasás szabadidős tevékenységek közötti vezető szerepének növeléséért a közkönyvtárak közé tartozó Csorba Győző Könyvtár kiemelten sokat tesz Baranya megyében és 64 http://www.kmkt.ro/article/66_la_drum_cu_lectura/ 39

Next