Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő. Magyar hangosfilm kalauz 1931-től napjainkig (Pécs, 2014)

I love Budapest

I LOVE BUDAPEST 2001 Minden korszakot az is minősít, miről álmodoznak benne a fiatalok. József Attilánál a „szövőlány cukros ételekről álmodik”, Incze Ágnes film­jében a mai vidéki lány ábrándjai a nagyobb szórakozási lehetőséget nyújtó fővárosi élet körül forognak. Ezek az ábrándok aztán - miként az történni szokott - teljesülnek is, meg nem is. A sokáig áhított álmok és vágyak álta­lában torzkép formájában válnak valóságossá. Incze Ágnes filmje szeretettel ábrázolja két főhősét. Az egymásra ta­lált két szerelmes fiatalt kiemeli abból a brutális, részvétlen környezetből, melybe akaratlanul belecsöppentek. Éppúgy, mint a mesében, úgyszólván sértetlenek maradnak, nem hat rájuk rontás és erőszak, mert naivitásuk megmenti őket minden rossztól. Bármibe keverednek, lelkűk mélyén rom­latlanok maradnak. Hiába ütköznek naponta hazugságba, bűnökbe, belső ártatlanságuk, sebezhetetlenségük kiemeli, és messzire röpteti őket - is­mét József Attilát idézve - a mai kocsmából. Az I love Budapest egyik első fecskéje volt az ezredforduló hazai fil­mtavaszának. Incze és többek alkotásaival (Moszkva tér, Ébrenjárók) bíz­tató sora indult egy új világszemléletnek, amely a valóságot nem átlátha­tatlan ködökbe burkolja, és legyűrhetetlen ellenfélnek mutatja be, hanem humorral és szeretettel nézve hőseit, a nézőknek is lehetőséget ad, hogy jobbnak lássák a világot - legalább olyannak, amilyen, s nem sötétebbnek. A fény és a színek kapcsán meg is kell említeni, hogy Pohárnok Gergely operatőr egy új számítógépes eljárás segítségével komponálta meg ennek a filmnek a képi hangulatát. Soha rosszabb gépi segítséget. ■ 263

Next