Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő. Magyar hangosfilm kalauz 1931-től napjainkig (Pécs, 2014)

Valamit visz a víz

Valamit visz a víz ■ Zilahy Lajos író már bemutatkozott önálló rendezőként [Hazajáró lé­lek) , ezúttal azonban jóbbnak látta, ha társalkotót vesz maga mellé. Válasz­tása Oláh Gusztávra, az Operaház kitűnő díszlettervezőjére és rendezőjé­re esett. A Pegazus Vállalat produkciójában készült filmet a szakkönyvek egyöntetűen a korszak legszebben fényképezett magyar alkotásának tart­ják. Makay Árpád jeleskedett az operatőr munkakörében. Zilahy saját regényét vitte hímre. Az 1928-ban megjelent Valamit visz a vízben ugyanaz foglalkoztatja, mint a hallatlan népszerűségű Halálos tavaszban. A férfi gyötrő választásképtelensége kétféle nőtípus között. A szereplőknek itt nincs semmiféle társadalmi meghatározottsága, úgyszól­ván időtlen időben játszódik a történet. Egy vízből kimentett, öngyilkos nő elcsavarja megmentője, a becsületes családapa fejét. A szokványosnak látszó szituációból életszagú, vérre menő dráma kerekedik. A férhlélek örök dilemmája bontakozik ki, a családi élet nyugalma, hűséges asszony, gyerekek, vagy izgalmas élet egy vadítóan vonzó, titokzatos nő oldalán. Más nem játszhatta volna ezt a két szerepet, mint a korszak legnagyobb női és férfi sztárja. Karády és Jávor művészileg hitelesebben ismétli meg a Halálos tavasz megrázó szerelmi kettősét. A titokzatos, azonosíthatatlan démont mintha egyenesen Karádyra szabták volna. A vergődő, döntéskép­telen férü már sokszor öltött testet Jávor Pál megformálásában. Utoljára játszottak együtt, több közös hímjük nem készült. Zilahy bátor cselekede­te, hogy hímje egyik poétikus jelenetében József Attila Óda című versének Polgár Tibor által megzenésített részletét énekelteti el Karádyval. A művé­szi értékűnek szánt, és helyenként valóban kitűnő film sajnos nem érhette el az alkotói által kívánt hatást. Hat héttel a bemutatója után megszállták Magyarországot a németek. A valóságosabb tragédiák ideje jött el. 54 ■ r '

Next