Murányi Gábor: Szövedékek. 50 év, 50 írás József Attiláról (Pécs, 2022)

Hetvenhét pillanat. A költő összes fényképe

Szövedékek szakállasán lehetne látni József Attilát. S nehezen adható fel a remény, még ha nincs is igazi esély rá, hogy egyszer talán előkerül a már említett csillebérci fényképsorozatnak azon darabja is, amelyiken nem József Attila, hanem Illyés vágja a fát hűvös halomba, s József Attila nézi-nézi a forradalmi lendületet... A veszteségek sorolását, persze, napestig folytathatnám, s még azt is meg­említhetném, hogy nem maradt az utókorra egyetlen mondatnyi hang­fel­vé­tel sem József Attilától, pedig hát a költő összehasonlíthatatlan orgánumával többször is szerepelt a rádióban. A fájó hiányok leltárán túllépve azonban es­sen szó most még arról, hogy a költői életművet ismerők, szeretők számára mi­lyen nagy adomány ez a kötet, hogy megvannak, hogy megőrződtek s közzété­­tettek a családi fényképek, hogy 1923-ban együtt láthatjuk József Attilát azzal a Babits Mihállyal, akit később halálosan meg is sértett, majd meg is követett, s aki őt csak később kezdte becsülni. Az említett képen a 18 éves költőtanonc a leghátsó sorban áll, Babits balján, szinte már takarásban, nyakát jobbra, szinte Babits vállára hajtva helyezkedik, láttatni akarja magát. Egy másik, ugyancsak csoportképen, József Attila első irodalmi mentorával, Juhász Gyulával szere­pel együtt. A „valakivel közös” felsorolásban sajátos pikantéria érhető tetten, mikor egy képen fedezhető fel poétánk a pap költő Mécs Lászlóval, aki aligha tette ki az ablakba József Attila megsemmisítő kritikáját. Bár a költőnek a csoportképeken elfoglalt helyei is igen tanulságosak és meggondolkodtatóak, mégis e kötetben a legbeszédesebb József Attila-ké­­pek a portrék. Nemrégiben, 2005 tavaszán Valachi Anna Arctérkép-olvasás címmel írt egy tanulmányt a Parnasszus című folyóiratba, s abban meggyő­zően bizonyította, hogy József Attila egészen másként nézett a rászegeződő fotómasina lencséjébe, ha önálló portré-, vagy igazolványkép készült róla. A portrékon, legyenek azok „csak” igazolványképek, a poéta valósággal meg­komponálta a maga - többnyire komor - arckifejezését. Az utókorra - idéző­jelesen mondom - „kacsintott”, merthogy a kacsintás egyáltalán nem fért bele ezen „műalkotásba”. Azt írtam fentebb, hogy a „Kovácsida” kritikai kiadás­­ valóban az. Eb­ben a kötetben most minden megtalálható, amit az összes eddig ismert - és az időközben előkerült hét „új” - felvételről tudhatunk. Merthogy a szakiro­dalom tudása a negyedszázaddal korábbinak többszörösére nőtt. Itt jegyzem meg, hogy a fényképek háromnegyede a PIM fényképtárának birtokában van, a többi (néhány jelentős kivételtől eltekintve) a József Attila-gyűjteményével és 176

Next