Karády Viktor: Túlélők és újrakezdők. Fejezetek a magyar zsidóság szociológiájából 1945 után (Budapest, 2002)

IV. A kommunista integráció csapdájában

A kommunista integráció csapdájában siszta kommunizmusról szól (második versszak), úgy az emberek erkölcsi lényegé­­hez tartozik — az állatokkal szemben (״Csahos kutyák nem farkasok!”) —, hogy ha­­ramiák lehetnek (első versszak) s az ártatlan csecsemő agresszióra készül (harma­­dik versszak). Az egész vers tehát, gondolatritmikus ismétléssel, három síkon - az erkölcs, a társadalom és az egyéni pszichogenezis lélektani síkján - azt mutatja be, hogy az értékek elfajulnak, a jó rosszba fordul. Ebben az összefüggésben számunk­­ra annyi érdekes, hogy korát oly lucidus szemmel néző költő, aki ráadásul rövid éle­­te alatt bejárta az illegális munkásmozgalom bugyrait, milyen sötétnek látta kortársai jövőjét. Nem lehet itt cél annak feltárása, hogy honnan ered — milyen ideológiai vagy élményforrásból — a kései József Attila valóságos kultúrpesszimiz­­musa a jövő társadalom minőségével kapcsolatban, ahol is a politikai indíttatású szkepszis összekapcsolódik az egzisztenciális kétségbeeséssel. Erre a negatív jövő­­képre talán érzékenyebbek azok, akik átélték a sztálinizmust. Az 1950-es évek hiva­­talos kommentátorai, akik a költőt a rendszer irodalmi panteonjába zárták, ezt a jö­­vőképet legtöbbször ignorálták, legjobb esetben ‘elírásnak’, a költői képzelet botlá­­sainak tulajdonították. Pedig a téma sokfajta változatban a legkésőbbi József Attila pregnáns és vissza-visszatérő motívumai közé tartozik. Gondoljunk elsősorban a Hazám (1937) negyedik szonettjének közismert záró soraira (״s mint szorongó ki­­vándorlókra, / miránk is úgy vár az új világ”), valamint több ezt egy-másfél évvel megelőző versre, mint például az Os patkány terjeszt kórt... (״ [...] Könnyezve intlek, / szép jövőnk, ne légy ily sivár! [...] ”); Légy ostoba (״ [...] Ne félj, a szép szabadság/ csak ostobaság [...] Ami rend lehet, / majd úgy ülepszik le szíved felett, / mint med­­rében a folyó söpredéke.”); Irgalom (״ [...] Mit oltalmaztunk, nincs jelen, / azt most már támadóink védik. / Elejtem képzelt fegyverem, / mit kovácsoltam harminc évig.”); Kiáltozás (״Mint fatutaj a folyamon [...] száll alá emberi fajom / némán a szenvedéstől —";A kártya ki van osztva stb.) Az idézett versek pesszimista jövőképe talán — különböző költői áttéte­­lekkel — éreztetheti azt a kultúrsokkot, amely a túlélő zsidóságnak osztály­­részül jutott. A ‘rend’, amelyre a nemzeti asszimiláció útját bejáró zsidóság morális háztartását építette, s amelynek része volt az erőszakhagyomány gyengesége, 1945 után nem volt többé fenntartható. Az újrakezdés ára így sok esetben a szakítás volt ezzel a hagyománnyal is. Márpedig a felszabadu­­lássál, mint minden más téren, a megmaradt zsidóság erőszak-kiélési lehe­­tőségeiben is korszakváltás állt be. A változást a már elemzett háromféle re­­giszterben érhetjük tetten: a szubkultúrában meglévő morális gátlásrend­­szer átalakulásában, a hagyományos gazdasági-szimbolikus uralmi és szim­­bolikus agressziókiélés lehetőségeinek megszűnésében, valamint a hatalmi erőszakkal kialakított újfajta kapcsolatban. 201

Next