Kármentő Éva: Muszter. Kis magyar család- és filmtörténet a vágóasztal mellől (Budapest, 2017)

Harmadik fejezet

tói a Ködös utak, a Mire megvirrad meg a Szerelmek városa volt a kedvencünk, nem véletlenül. No meg az olaszok, Rossellini és De Sica. Amerikai filmeket csak később néztünk, harmadévben, de nem is szerettük, igaz, csak egy-két revüfilmet láttunk, meg a Hatosfogatot23 Ha ilyesmit vetítettünk, min­­dig tele volt az Ódry-terem, valahogy híre ment, és a színészhallgatók is odacsődültek. Az Aranypolgárt többször is levetítette nekünk a Tanár úr, és részletesen ele­­mezte, de nem szerettük, dagályosnak tartottuk, talán mert nem ismertünk elég korabeli amerikai filmet, amihez képest felismerhettük volna Orson Welles zsenia­­litását. Igaz, a fiatal és elég merev, kategorikus Nemeskürty sem volt még jó tanár akkoriban. Másodévben, talán kárpótlásul az unalmas irodalomtanárért, megkaptuk Hege­­düs Géza24 bácsit. Elvileg poétikát tanított, de ennek ürügyén beszélt nekünk min­­denről, ami eszébe jutott, Homérosztól Rejtő Jenőig. Tőle aztán meg lehetett tanulni, hogy az irodalom nem azonos az irodalomtörténettel, hanem valami na­­gyón élő, organikus dolog, színes, szagos, emberi termék. Sajnos csak egy évig hall­­gathattuk, aztán ahogy jött, úgy el is tűnt. Hogy ki volt még jó tanár? Hát a Szöllősy Éva, aki a művészettörténetet tanította. Az első óra végére a fiúk mind beleszerettek, és nemcsak természetes bája és gon­­dós eleganciája miatt, hanem mert áradt belőle a szakmája iránti rajongás, amit hamarosan sikerült neki belénk is átplántálni. Pedig neki sem volt könnyű dolga, a könyvtár művészeti könyvekből sem állt jól, és amik voltak, azok is többnyire régiek, fekete-fehér nyomatokkal. Akkoriban még nem lehetett nyugati kiadású művészeti könyvekhez jutni, a vasfüggöny jól zárt. Jobb híján diapozitívokat vetített az Éva, amiket lelkes operatőrhallgatók fotóztak ki innen-onnan, kölcsönkönyvekből. Később, az idők enyhültével sikerült néhány szép Skirát25 beszerezni, de azt csak szigorú kézmosás után mertük kézbe venni, és sóhajtozva csodálni a gyönyörű, színes reprodukciókat. Az órák a könyvtár olvasótermében voltak, mi buzgón jegyzeteltünk és skiccel­­tünk a diavetítő gyenge fényében, és hallgattuk Éva lelkes magyarázatát az éppen aktuális festőről, aki a ״világ teteje”, mert számára majdnem mindenki, akiről tani­­tott a ״világ teteje” volt, és mi elhittük neki. Mit kaptunk tőle? Mindent, ami egy későbbi filmes számára fontos lehetett. El­­sősorban biztos stílusismeretet. Ha a megláttunk egy reprót valamely művészeti alkotásról, felismertük, hogy mely korból való, milyen stílusú, és részletesen ele­­meztük különböző korok képeinek kompozíciós rejtelmeit. Egy-egy nagyobb sok­­alakos képet cselekménye szerint elemeztünk, felsnitteltük a kép részleteit, mintha film volna, időben szétterítve az egyidejűt. Éva mindig olyan lelkesen magyarázott, mintha éppen akkor fedezné fel mindazt a csodát, amibe beavat minket. 23 Rendező: John Ford. 24 Hegedűs Géza (1912-1999) három­­szoros József Attila-díjas író, újságíró, költő, színházi szakíró, kritikus, egyetemi tanár. 25 Képzőművészetre szakosodott könyvkiadó. Albert Skira alapította 1928-ban a svájci Lousanne-ban, de hamarosan Genfbe költözött. 119

Next