Kármentő Éva: Muszter. Kis magyar család- és filmtörténet a vágóasztal mellől (Budapest, 2017)

Negyedik fejezet

Amikor Keleti Marci elkezdte a Puskák és galambok című filmjét, átvett a pro­­dukcióba ügyelőnek, mondván, hadd szerezzek egy kis forgatási gyakorlatot. Az ügyelő a legutolsó a produkció rangsorában, valaki, akit kávéért meg a színé­­szért futtatnak, mégis ezerszer érdekesebb munkának találtam, mint a filmkocká­­kát ragasztgatni. Az első asszisztens Sivó Gyuri2 volt, valahol isteni magasságokban, a másodasz­­szisztens meg Bácskai /később Lauró/ Pista, eszes, szellemes fiú volt, de világ lus­­tája. Szerencsére. Hogy ne kelljen folyton a kamera mögött állnia, rám bízta, hogy én figyeljem és írjam a kapcsolódásokat, hiszen, ha vágó akarok lenni, ez a legjobb alkalom, hogy megtanuljam, hogy mire kell ügyelni, hogy később a leforgatott be­­állítások jól kapcsolódjanak. A színésznek mindig ugyanazt kell mondania és ugyanúgy kell mozognia a be­­próbált jelenet összes felvételén, különben később a vágó nem tudja rendesen ősz­­szevágni a jelenetet. Mindent pontosan fel kellett jegyezni a forgatókönyv bal oldalára, mert előfordult, hogy a kapcsolódó jelenetet csak hetek múlva forgatták le egy másik helyszínen. A feladatomat nehezítette, hogy négy tíz év körüli kisfiú játszotta a főszerepet. Igaz, velük kevesebb probléma volt, mint némely színésszel. Greguss Zoli bácsi közismerten ״húgyagyú” volt, pedig még nem is volt nagyon öreg. Engem elnevezett ״macera pipinek”, mert folyton gyakoroltattam vele a sző­­vegét. Valószínűleg nem végeztem rosszul a munkámat, így elsőre, mert nem dobtak ki a produkcióból. Fél évbe tellett, mire befejeztük a filmet, az utómunkálatokkal együtt. A következő fél év elég szerencsétlenül alakult. Beosztottak Makk Karcsi film­­jébe, aminek Koza Dezső3 volt az első asszisztense és, hajói emlékszem, Galambos Lajos4 a forgatókönyvírója. Végigcsináltuk az előkészítést, a Galambossal folyton át­­íratták a forgatókönyvet, és azt mindannyiszor nekem kellett lediktálnom egy gép­­írókisasszonynak, akinek még nálam is rosszabb volt a helyesírása. Ha elkészült, Dezső átnézte, szikrát hányt a szeme a méregtől, és minden hibás oldalt újraíratott velünk. Fölöslegesen, mert a végén letiltották a filmet, pár nappal a forgatás meg­­kezdése előtt. Nem volt ez ritkaság akkoriban, megtették ezt a Fábrival5, a Máriássyval meg másokkal is. Lassan letelt az első évem, amikor nagy szerencse ért, beosztottak vágóasszisz­­tensnek Boronkay Sanyi6 bácsi mellé. Daróczi Marika, az előző asszisztense avan­­zsált, valaki felkérte vágónak, ami nagy csodának számított, mert akkoriban ״zárt szám” volt, különösen a hangmérnökök és a vágók között. Mindössze öt vágó volt meg körülbelül ugyanannyi hangmérnök, minden filmet ők csináltak. Sivó György (1923-1991) vágó, rendezőasszisztens. Koza Dezső (1928-1991) Balázs Béla­­díjas rendezőasszisztens. Galambos Lajos (1929-1986) József Attila-díjas drámaíró, filmdramaturg, forgatókönyvíró. Fábri Zoltán (1917-1994) háromszoros Kossuth-díjas film- és színházi rendező, színész, díszlettervező) forgatókönyv­­író, főiskolai tanár; festőművész, grafikus. Boronkay Sándor (1913-2002) filmvágó.

Next