Kőbányai János: Magyar siratófal (Budapest, 1990)

Az azonosság muzsikái

népi dallamkincsből táplálkozó, mozgósító zenéjük rádöbben­tette őket a magyar folklórban rejlő lehetőségekre. (Sebőék József Attila-műsora, egy-két Illés-szám is erjesztő hatásúnak bizonyult.) A döntő lökés mozzanata igen jellemző gondolko­dásmódjukra, s meghatározta a magyar népzenekincs elsajátí­tásának jellegét is. Mivel ekkor még nem igazán zenészek (mű­vészek), hanem inkább ideológusok, egy (tipikusan értelmiségi) ötlet hatására, saját helyzetük, érzelmeik művészetbe transz­ponált kifejezésére, egy szociális és egy mentalitás-ismérv sze­rint szerveződő kisebbség: a deviáns marginálisok témája, sorsa felé fordultak. Fábián Pesta, Barna Péter, Rózsa Sándor és más betyárfigurákat megéneklő balladák ösvényén jutottak el ugyanahhoz a zenei alaphoz - Lajtha, Kodály, Kallós gyűj­téseihez, a Patria-lemezekhez, az MTA Zenetudományi Inté­zete szalagtárához -, amelyből az autentikus irányzat is elin­dult. A népzene anyanyelvét a Novák János vezette Bihari táncegyüttesben sajátították el, ahol az Orfeóból kiválva, kí­sérő muzsikát játszottak. Addig, amíg az újabb személyi-mű­vészi beskatulyázástól tartva a Vízöntő, a Kolinda, a Gép­folklór állandó tagcsere-mozgásban lévő együtteseinek meg­alakításával önálló útra nem léptek. Míg az autentikus irányzat képviselőit a fölfedezés varázsa elvitte a muzsika születése terepére: gyűjtéssel, tájakkal, em­berekkel, ismerkedéssel foglalkoztak s az élmények minél hí­­vebb közreadásával, addig ők könyvtárakban, lemez- és sza­lagtékákban : azaz mások közvetlen élményei után tájékozód­tak. A fölényes biztonsággal megismert s a rálátás távolságából kezelt anyag - ritmus- és harmóniavilág, szöveg - elemeit sza­badon használták fel, strukturálták egy-egy előre kidolgozott koncepció, ábrázolni kívánt téma, problémakör jegyében. Ez az építkezés nagy formátumú zenei tömböket hozott létre. Tömö­rítést, átlényegítést, amely egyszerre kompozíció és feldolgo­99

Next