Kőbányai János: Magyar siratófal (Budapest, 1990)

Az azonosság muzsikái

az egyéni érdeklődésnek tág teret engedő, a külső hatásokat befogadó - jelentse ez más műfajok vagy külországi anyagok, formák adaptációját, fölszívását, szintetizálását - (itt progresz­­szív) típussal az ifjúsági identitászenében is találkozunk. A populáris identitászenét meghatározó s sínjére döccentő két rendkívüli személyiség, Sebő Ferenc és Halmos Béla, vala­mint váltakozó felállású zenekaruk: a Sebő-együttes szeren­csére e pólusokon felülemelkedő, s mindkét irány kiteljesedé­sének példát, utat mutatónak bizonyult. A hetvenes évek elején, szinte egy időben indítják be a tánc­házmozgalmat, a folklórgyűjtés közvetlen tapasztalatokon ala­puló reneszánszát; azaz az autentikus stílust, gondolkodás- és (némiképp) életmódot, valamint a kor gazdag, friss, amatőr mozgalmait összefogó s azoknak profi kiugrási, nivellálódási lehetőséget biztosító 25. Színház műhelyében a kortárs ma­gyar költészettel (valósággal) kapcsolatot teremtő progresszív irányzatot. (József Attila-műsor Berek Katival, a Fényes szelek színházi változata Jancsó Miklóssal.) Első, 1975-ben készült lemezük - s egyben az első ilyen­fajta LP - programértékűen manifesztálja ezt a kettősségében is azonos érvényességet. Az A oldalán egy rendkívül ökono­mikusán szerkesztett, sokféle színt, ritmust felvillantó nép­zenei blokk hallható, a másikon Sebő Ferencnek a magyar, bolgár, délszláv folklór világából szintetizált, népi hangszere­ken megszólaló, „megszüntetve-megőrizve” új nyelvet teremtő zenéje Nagy László, Szécsi Margit, Weöres Sándor és József Attila verseire. Sebő Ferencék munkásságán végigvonul ez a ritka és termé­keny kettősség - Sebő legutóbbi lemezén, a Lőrincréve népze­néje címűn, a műfaj szimfonikus jellegű kitágítására tett érde­kes kísérletet -, azonban legfontosabb művük (tettük) a mag­vetés, a zászlóbontás. A népzenének egy olyan ősújszerű, nyers, 91

Next