Agárdi Péter: József Attila, a közös ihlet. Egy irodalmi centenárium tükre és anatómiája - Critica (Budapest, 2010)

A populáris, a mediatizált, a digitális és az iskolai József Attila

A populáris, a mediatizált, a digitális és az iskolai József Attila A „rövid és a hosszú" József Attila-év egy olyan időszakra esett, amelyre - különösen itthon, kevésbé a határon túli kisebbségi magyaroknál - az olvasás népszerűségének ha­nyatlása, a szövegértés és írni-olvasni tudás társadalmi lép­tékű zavara, a mediatizálódás és a globális fogyasztói tö­megkultúra terjedésének felgyorsulása, a nemzeti kultúra vélt vagy valóságos problematizálódása a jellemző.31 Nem lenne igazságos, ha csak és végzetesen negatívnak tekinte­nénk e folyamatokat, de az igényes irodalom, a magaskul­túra folyamatos presztízsvesztése - néhány máris klasszi­kus „kultuszkönyv" (most csak prózaírókat említek: Szabó Magda, Kertész Imre, Esterházy Péter, Závada Pál, Ra­­kovszky Zsuzsa, Nádas Péter, Spiró György, Oravecz Imre, Dragomán György Háy János, Grecsó Krisztián stb.) öröm­teli közönségsikere ellenére - nem látszik visszafordítható trendnek. Persze kérdés, hogy mihez viszonyítunk, s hogy egyáltalán: merre tart a világ. Mindenesetre a kulturális ér­tékvesztés mellett meg kell látnunk s reálisan illendő érté­kelnünk az új kulturális médiumok, a mediális kultúra­közvetítés struktúraváltásának mind szélesebb folyamatát, az általa kínált esélyeket is. Nevezhetjük mobilkommuni­kációs-digitális kultúraváltásnak is, amely - a kommercia­­lizálódással és lconzumálódással, a lefelé nivellálódással együtt, de annak talán alternatívájaként is - kétségtelenül sok új és részben közösségi típusú kultúraközvetítési lehe­tőséggel is „megajándékozza" a századforduló és az új szá­zadelő magyar társadalmának erre fogékony rétegeit.32 A kultúraelméleti, filozófiai és információtörténeti szakirodalom korábban az „elsődleges szóbeliség - írásbe­31

Next