Gyáni Gábor: Budapest - Túl jón és rosszon. A nagyvárosi múlt mint tapasztalat - Budapest (Budapest, 2008)

Az egyesített főváros nagyvárossá fejlődése

Megjegyzem, az előbbi látogatás a Krisztina (akkor Templom) térre, az utóbbi a Várba vitte a házaspárt. Valamivel ritkább, de szintén szokásszerű út vezetett - egész napos kirándu­lás keretében - a budai hegyekbe, de éppoly gyakori, hogy Csorbáék csak kószál­nak a Tabánban, esetleg a Várnegyedben, a Vízivárosban és eközben éttermekbe, kocsmákba is be-betérnek (öt-öt alkalom). Például: „a Fürdő [ma József Attila] utcán kimentünk a hídhoz s azon át Budára; ott ismét vasútra ültünk, azaz, hogy szegény Géza csak állt... Laszlovszkynál [a mai Zugligeti út 58. számú ház helyén álló major volt akkoriban a kirándulók első állomása] leszálltunk s megnéztük ama helyet, hol 2 év előtt ültünk. Mentünk felfelé, kerestük ama fát, melynek tövében Géza mamája ült jó kora reggel. 12 órára értünk fel a Disznófőhez... (Később] felmentünk a Normafához... [majd] megnéztük a Harangvölgyet. Fácántól [vendéglő a mai Béla király út 61. szám alatti telken] lefelé jövet megfájdult gyomrom s egész hazáig mindig fájt... A budai hídfőtől gyalog jövénk az Erzsébet térre...".94 Budai csatangolásaikról is idézhetünk részletes beszámolót. „A Duna-partra tartánk, hol propellerbe akartunk ülni, de későn érkeztünk oda. Elmentünk szépen a Redoute-ig, onnét meg a hídig, azután azon át Budára, ott eleinte a Viziváros felé akaránk menni, de azután mégiscsak az Alagút alatt mentünk a Krisztinavárosba; a kápol­na mellett a Gyár utcába menénk, hol Sulzberger kocsmáját [a Márvány utcában állt] keres­tük fel. Meg is találtuk. Mindegyikünk egy meszely jó mustot ivott meg és egy tejeskiflit evett hozzá. így, ekképpen megozsonnázva, a vasúti hídon keresztül a szőlők felé mentünk. Onnan egy kis utcán, igen szép pár ház mellett a vasúthoz értünk. A Márványmennyasz­­szonyhoz |jónevű étterem a Márvány utca 6. szám alatt] akaránk betérni, de nem lehetett helyet kapni. így azután szépen átjöttünk az Alagúton. A Rácvároson végigmentünk mustot akarva inni. De nem kaptunk."95 Majd hajóval érkeztek vissza Pestre. Az iménti két. kirándulásról szóló be­számoló egyaránt tanúsítja, hogy a járműveken - éppúgy, mint az éttermekben -94 Uo. 44-45. 56 95 Uo. 55.