Nora, Pierre: Emlékezet és történelem között - Atelier könyvtár (Budapest, 2009)

I. A köztársaság

A KÖZTÁRSASÁG „népét”, Lavisse pedig a nemzet kizárólagos emlékezetét. Sőt, éppen ellenke­zőleg, teljesen meg voltak győződve arról, hogy nekik elődeiknél pozitívabb, átfogóbb és magyarázóbb emlékezetet kell teremteniük. Az a tudományos esz­köztár, melyet a történelemtudomány a múlt század folyamán kialakított, úgy­szintén hozzájárult - mégpedig igen erőteljesen - az igazi emlékezet kritikai kiépítéséhez. Minden nagy történeti átértékelés magában foglalta a kollektív emlékezet alapjának megerősítését. Egy olyan országban, mint Franciaország, a történetírás történetének meg­teremtése nem lehet spontán tevékenység: azt jelzi, hogy a kritikai szemléletű történelemtudomány megjelenésével megingott a nemzet emlékezetét jelentő történelemtudomány helyzete. A történelemtudomány természeténél fogva kri­tikai jellegű, és minden történész arra törekszik, hogy leleplezze elődei hazug mitológiáit. Ennek ellenére valami alapvetően új kezdődik, amikor a történe­lemtudomány önnön történetével kezd foglalkozni. A historiográfiai érdeklődés azt jelzi, hogy a történelemtudomány valami olyat hajszol önmagában, ami nincs meg benne, mivel felfedezi, hogy az emlékezet rabul ejtette, és igyekszik megszabadulni tőle. Egy olyan országban, melyben a történelemnek nincs irá­nyító szerepe a nemzettudat kialakításában, a történelemtudomány története nem sok vitára adna okot. Az Egyesült Államokban, a többrétű emlékezet és a keveredő kultúrák országában például régóta létezik ez a tudományág. A füg­getlenségi- vagy a polgárháború eltérő értelmezései — legyenek bár szögesen szembenállóak - nem kérdőjelezik meg az amerikai tradíciót, mivel az ebben az értelemben nem is létezik, illetve nem főként a történelemből táplálkozik. Fran­ciaországban viszont képromboló és tiszteletlen a historiográfia. A történetírói hagyomány legjobban megalkotott darabjait - egy kulcsfontosságú csatát, pél­dául Bouvines-t, vagy egy kanonizált könyvet, mint a „kis Lavisse”-ta - azzal a céllal elemzi, hogy feltárja a tradíció mechanizmusait, és a lehető legponto­sabban rekonstruálja kialakulásának tényezőit. Kétségeket ültet a szívekbe, s az emlékezet fájának kérgét - a történelmet - több helyen megrepeszti. A fran­cia forradalom historiográfiáját elkészíteni, mítoszait és értelmezéseit felvázol­ni csak akkor lehetséges, ha már nem azonosulunk teljesen az örökségével. Legyen bármennyire is tiszteletre méltó egy tradíció, megkérdőjelezése azt jelenti, hogy már nem érezzük a magunkénak. Márpedig a történelemtudo­mány történetének kutatási tárgyai közé nem csak nemzeti tradíciónk legszen­tebb tárgyai tartoznak; azáltal, hogy tudományos vizsgálat tárgyává teszi önnön anyagi és fogalmi eszközeit, alkotói eljárásait, az elterjedését elősegítő társadalmi tényezőket és önnön hagyománnyá válását, a történelemtudomány végérvényesen belép historiográfiai korszakába, s végleg elkülönül az emléke­zettől. Az emlékezet ily módon a történelemtudomány potenciális kutatási tár­gyává válik. A Lavisse-ról szóló elemzést lásd kötetünkben. (A szerkesztő jegyzete.) 16

Next