Fejtő Ferenc: Szép szóval (Ars scribendi, 1992)

JÓZSEF ATTILA, AZ ÚTMUTATÓ - József Attila

JÓZSEF ATTILA Nem ismerek napjainkban - sem idehaza, sem külföldön - költőt, aki a szociális és politikai érzületet annyira költőhöz méltóan fejez­né ki, mint József Attila. Véle kapcsolatban újra kell értékelnünk azt az esztétikai felfogást, amely az irányköltészetet elveti. József Attila költészete azt bizonyítja, hogy kellő leleménnyel, humorér­zékkel, tehetséggel, képzelettel és gyakorlattal a legelvontabb és legnapibb tárgyakat egyaránt tiszta költészetté lehet alakítani. Amikor baj van az irányköltészet körül, mind ig a költővel van baj, sohasem az irányzatossággal. Hiányzik belőle annak a képessége, hogy átélje, személyes hévvel telítse, szeszélyes hasonlatokkal fel­idézze, stilisztikai és ritmikai tréfákkal az olvasóba szuggerálja a gondolatot. Ez a képesség szépen kibontakozott József Attila előt­tünk fekvő, Nagyon fáj című új kötetében, amelyet Cserépfalvi me­rített papíron s pazar kiállításban jelentetett meg. Két versre gon­dolok elsősorban, amelyek valósággal iskolapéldái lehetnek a világ­nézeti verselésnek. Az egyiké város peremén, a másik a Levegőt. József Attila „módszere”, hogy a pillanatnyi, személyes él­ményből, a lírából emeli föl versét a társadalmi és politikai eszmék és törekvések régióiba. Az első versben a külvárosi ko­romhullásból indul ki, a fájó, szomorkás lírai hangból észrevétlen csap át az „új nép, másfajta raj”, a munkásosztály ódái dicséreté­be. Önmaga, mint a líra, eltűnik szem elől, beolvad a népbe, s már a nép, az osztály énekli a büszke, konok éneket. Finoman erőtel­jes hasonlatban megjelenik a forradalom, majd az eljövendő rend látomása, amelyben az ember „tudomásul veszi a véges végtelent, a termelési erőket odakint s az ösztönöket idebent...” A törté­nelmi prófécia a költő szerepének tárgyilagosan emelkedett meg­fogalmazásába torkollik. A költő „az adott világ varázsainak mérnöke”, feladata a világváltozásban, hogy a „benső” harmóniát 127

Next