Gáspár Zoltán: Közjogi villongások. Publicisztikai írások (Ars scribendi, 1990)

I. "Kié József Attila?"

nek, mely különben szintén József Attila költészetének fogalmi leltárához tartozik. Ismét mások felvetették a Mérték és Érték ötletét. Végül is nem látszott más célszerűbbnek, mint a sorsra bízni a döntést. József Attila, aki mintegy az élet tartalmát kere­ső' elszánás lendületével vetette bele magát a szervezői és alapí­tó munkálatokba, nagy ügybuzgalommal felírta az összes felme­rült ötleteket papírdarabokra. A sorshúzás csakugyan a Szép Szó ötletének kedvezett. Harmadik esztendeje harcol írói cso­portunk e lobogó alatt. S József Attila csak jó pár hónap múlva gyónta meg boldog és tréfás elégtétellel a döntés résztvevőinek, hogy az összes cédulára a Szép Szó kifejezést írta fel. Nincs okunk megbánni, hogy felejthetetlen társunk a válasz­tást ezzel a kedves diákcsínnyel egyetlen lehetőségre korlátozta. Ez a diákcsíny kezdettől fogva megkapta valamennyiünk férfiko­rának igenlését. Estünk további programján folyóiratunk egyik szerkesztőjé­nek, Fejtő Ferencnek, ki sajnos ezúttal nem jöhetett velünk, avatott méltatásából fognak majd tájékozódást szerezni József Attila költészetének jelentőségéről, tartalmáról és értelméről. Most hadd beszéljek csak arról, hogy mit jelent ez a Szép Szó pontosabb fogalmazásban, s hogyan kapcsolódik a magyar szel­lemiség történeti valóságához és az emberi humánum egyete­mességéhez. Folyóiratunk második számában közölte József Attilának egy rövidebb cikkét Szerkesztői üzenet címen. Ma ennek a kis cikk­nek néhány befejező mondata a folyóirat negyedéves köteteinek címlapján áll jeligeként. „A diktatúrákban divat becsmérelni a szép szót - írta József Attila de mi, akik a szép szóval akar­juk kifejezni azt az emberi öntudatot, melyet az erőszak világ­szerte a lelkek mélyére kényszerít, bátran vállaljuk a becsmér­lést.” Majd így folytatta, amint ma az évnegyedes kötetek cím­lapján olvasható: „»Szép Szó« magyarul nem fölcicomázott kife­jezést, hanem testet öltött érvet jelent. A szép szó nemcsak esz­közünk, hanem célunk is. Célunk az a társadalmi és állami élet­forma, melyben a szép szó, a meggyőződés, az emberi érdekek kölcsönös elismerése, megvitatása, az egymásrautaltság eszmé­19

Next