Hafner Zoltán (szerk.): Pilinszky János összegyűjtött művei. Beszélgetések (1994)

Megmentett hangszalagok (Tóbiás Áron; 1969)

- És ki volt a magyartanárod? Vagy nem tőle kaptad az első nagy impulzust?- A magyartanáraim kedves emberek voltak, de nem tőlük. Rész­ben magam... úgy találtam meg Dosztojevszkijt, ahogy később megtaláltam Simone Weilt. Az embernek ezek a törvényei, érdekes módon, mindig ismétlődnek. Aztán sorra jött József Attila megis­merése. Érdekes, a József Attila név idegen volt az első pillanatban. Kétségtelen, hogy a nagy nyugati költőkkel való érintkezéskor kicsit egy másfajta szépséghez szoktam hozzá, bár érdekes, akkoriban is egy kicsit barokknak és nyakatekertnek éreztem... például a Baude­­laire-fordításokat. Na most, József Attila minden bonyolultsága mellett is egy új mezítelenségi fok volt. Ezt érdekes, én Tolsztojnál éreztem rettenetesen, mikor elolvastam a Feltámadást. Azóta is sok­szor érzem, ha egy új irodalmi nemzedék valóban autentikus meg­nyilatkozásával találkozom, hogy valami formában - nem tudnék jobb szót mondani rá - új mezítelenségi foka van, s amelyhez aztán hozzászokunk... Még ha számon kémek is tőle olyanfajta szépséget - esetleg tévesen -, ami nem az ő dolguk, hanem egy előző nemze­dék szoktatott hozzá.- Az első versed, vagy verseid keletkezése mikor, hogyan történt?- Azt hiszem, az első versem... amikor megismertem József Atti­lát, Szabó Lőrincet sorra, szinte kipattant. Egészen váratlanul írtam két, majdnem felnőttszámba menő verset, amit 39-ben a Vigilia közölt - ezek kötetben nem jelentek meg s ez idő tájt írtam még az Éjféli fürdést, ami már megjelent kötetben is.13 Aztán olyan válsá­gosán alakult az ifjúságom, nagyon nehéz volt, anyagi okokból, apám halála miatt, egyéni érzelmi bajaim miatt, hogy én őszintén a háborút úgy vártam, hogy szeretnék meghalni. Bekerültem a hábo­rúba, belesodródtam, s akkor kiderült, hogy itt nem egy nagyszerű halál vár: a pusztulás közelről mindig végtelenül hétköznapi és kicsinyes, és a legkicsinyesebb az éhínség. Az éhezés, az irigykedés, a kínlódás leghétköznapibb gondjait éltem át itt, és akkor tanultam meg, hogy a halált nem szabad nagy hangon hívni, ezt a fajta halált, mert ez nem az, amire mi gondolunk. A háború megszakította a költői működésemet, ott nem nagyon írtam, csak korrigálgattam a régi dolgaimat; ennyire futotta az erőmből ebben az időben. És aztán hazajöttem, akkor folytatódott.- De hát az Ezüstkor, ha jól emlékszem mindjárt az első számban a Trapéz és korlátot közölte,u- Igen. Igazad van. Közvetlenül 42-43-ban. Tényleg megmentett; életemnek erre a pillanatára mondhatnám, hogy az öngyilkosság veszélye fenyegetett. És akkor azért ez a néhány vers - a Trapéz és korlát, a Gyász, a Téli ég alatt -, ezek akkor hirtelen talán az első felnőtt 47

Next