Kabdebó Lóránt: Szabó Lőrinc pályaképe (2001)

"Pusztul, ami csak egy" - Az ész kalandjai (Harc az ünnepért, 1937-1938)

fokozódnak ezekkel a nem kevésbé ellentmondásos hatásokkal. Tanulsá­gos összevetésre ad alkalmat Szabó Lőrincnek ez az újabb ellentmondá­sokkal telítődő útja az övével egyidejű kései József Attila-i költészettel. A fentebb idézett Szabó Lőrinc-versek képanyagukban közeli rokonai a Na­gyon fáj verseinek. Míg azonban Szabó Lőrincnél a „valódi” és az „igaz” különválva, egymást korrigálva alakítja költészetét, összekapcsolása pedig irracionális ellentétet szül, — addig József Attilánál e kettő közötti kapcso­lat dialektikus ismeretelmélet alapjává válik. Másrészről Szabó Lőrincnél a közösséghez kapcsolódás a magányos személyiség öntudatának növeke­déséhez vezet, gyakorlati politikai következtetésében pedig-ettől külön­válva - a fennálló rend reformjának gondolatával és a hagyományos nem­zetképzetnek az elfogadásával is jár. József Attilánál a személyiség mint a közösségben és azzal, azáltal kiteljesedhető egyén fogalmazódik meg (A Dunánál, Hazám, Ars poetica), nem egy kései versében a történelem célképzetes folyamatként testesül meg, az osztályok harcából a „nép okos gyülekezetében” megteremtendő új közösségnek a jövőképe tételeződik fel. Szabó Lőrincnél az ismeretelmélet és az etika egymástól különválva, önmagán belül is feloldhatatlan ellentmondásokba keveredik, József Attilá­nál az ismeretelméleti vizsgálódás és társadalmi megoldáskeresés utópista dialektikus egysége születik meg (Thomas Mann üdvözlése, Ars poetica). Persze ez a poétikai séma túl harmonikus. A valóságban mind a József Attila-i, mind a Szabó Lőrinc-i pályakép gyakorlati megvalósulása ennek ellentmond. Ugyanazok a történelmi erők feszítik szét feloldhatatlan el­lentmondásaikkal a Harc az ünnepért-korszak verseit, amelyek a József Attila-i szintézis ellen dolgoztak. A Harc az ünnepért kötet poétikailag mindannak végiggondolása, amely a József Attila-i költészetben felold­hatatlan ellentmondásként jelent meg. Életrajzi vonatkozásban pedig a halála után közvetlen a nemzeti kánonba beemelődő József Attila tragi­kus végének együttérző átélésével (Werthert fordítva és mindig) búcsú­zik Szabó Lőrinc. A párbeszéd, amely a két költő világa között a harmincas években kö­vethető, ezzel nem szakad meg. Üjabb nevek, újabb lírai életművek kap­csolódnak bele a továbbiakban. Mintha csak az Eszmélet és Az Egy álmai korábbi párbeszéde folytatódna a két költőbarát, Illyés Gyula és Szabó Lő­rinc verseiben; Illyés korábbi költői állásfoglalása és indulata ezekben az években (a Rend a romokban-kötet összeállításakor és az azt követő ver­sekben) kapja meg filozofikus jellegű általánosítását: költészetében ekkor éli át tudatosan a már a korábbi években felgyűlt ellentmondásokat, és ek­kor tisztázza verseiben gondolatilag is a személyes életével is számot vető, közösségével kapcsolódó és ezáltal kiteljesedhető személyiség képzetét. ISO

Next