Kardos András - Radnóti Sándor - Vajda Mihály szerk.: Diotíma. Heller Agnes 70 születésnapjára (1999)

Radnóti Sándor: Majd emlékezni jó lesz (Variációk a művészet vége témájára, idézetek és széljegyzetek)

a mindenfajta szolgálattól emancipálódni akaró esztétikai művészetre vo­natkozna, amely a Hegelt megelőző nemzedékben szilárdult meg, s nem is annak a végére, hanem az esztétikai művészet a művészet vége utáni művé­szet, olyan művészet, amely „a maga végének a kompenzációja”. 9. „De helytálló lehet az ellenkező irányú értelmezés is: a romantikus mű­vészet az, ami különösen eltűnőfélben van. Amikor az életben a próza váltja fel a költészetet, és amikor eltűnik a nagyság, mivel az egyén sza­badsága megrövidül, tekintve hogy mindenki szabad, akkor talaját veszti a szenvedély, a szubjektivitás és a teljes önfeledtség. Az »Inner­lichkeit«, a szubjektivitásnak ez a másik fajtája, amely folyamatosan a lélek »benső tereinek« építésével foglalkozik, inkább emlékezésre és ref­lexióra szólít fel, jobban szereti a dolgozószoba csendjét, mint a harc­mezőt - legyen az bár a hadseregek összecsapásának színhelye vagy a szerelem harcmezeje. Vajon van-e a prózának művészete? Hegel sze­rint nincs. Az élet prózája mindenesetre nem a szépművészet forrása.” Ennek az értelmezésnek akkor lehet aktualitást adni, ha számba vesz­­szük, hogy a mai művészetben az „élet” és a művészet ellentéte nagymérték­ben redukálódott. Számos irányzat (például a képzőművészeti, irodalmi vagy zenei minimalizmus) a határok relativizálására törekszik, ami hom­lokegyenest ellentétes a határok megvonására, kidolgozására és őrzésére irányuló két évszázados fő törekvéssel. A mindennapi élet prózájához való közelítés egyetlen alapjától fosztja meg a kedély történeteként felfogott ro­mantikus művészetet, attól, amelyből végtelen külső, empirikus tágasságát kibontakoztatta, hogy mindez az életben föllelhető gazdagság csak a művé­szies benső visszfénye. Hegel ezt mondja: ,A benső ebben a viszonyban, ily­­képpen a végletekig kiélezve, a külsőlegesség nélküli megnyilvánulás, amely láthatatlanul mintegy csak önmagát hallja, hangzás mint olyan tárgyiság és alak nélkül, lebegés a vizek felett, zengés olyan világ felett, amely a maga he­terogén jelenségeiben és jelenségein a lélek eme magábanvalóságának csu­pán visszfényét veheti fel és tükrözheti vissza.”12 De ha a bensőség reflexióra és emlékezésre szólít fel, akkor nem lehet-e éppen ez a művészet végének művészete? Ezzel térek vissza József Attilá­hoz. Egy történelem utáni állapot, amelyben az ember fő tevékenysége a já­ték és az emlékezés, nem azonos a mindennapi élet prózájával. Hamannt megfordítva, az időknek nem a kezdetére, hanem végezetére helyezve a köl­tészetet, mint az emberiség anyanyelvét, a művészet vége az originalitás, maradandóság és „nagyság” értelmében vett műalkotások végét és ugyan­akkor számos életszféra átesztétizálását jelentheti. A játék és emlékezés maga válik művészi tevékenységgé. Az emlékezéssel a műit művészete ere­deti igazságát és elevenségét elveszítve képzetünkbe tevődik át, és magában ebben az áttételben, az igazságok pluralizálásában van a játékosság, még­hozzá a lekicsinyítés, a diminúció formájában. Ennek az egyszerre pozitív és negatív utópiának a kulcskérdése, hogy meddig tartható fenn az emlékezés a magaskultúra mnemotechnikai gya­12 Hegel: Esztétikai előadások. II. köt. 105. o. 432

Next