Keszthelyi Gyula (szerk.): Magyarország - 2000. Magyarország képe a nagyvilágban. Külföldi és hazai magyarok tanácskozása az országról. 1997. május 30-31 (1997)

Magyarország euroatlanti integrációjának elősegítése

Magyarország euroatlanti integrációjának elősegítése tugáliában visszacsinálni a földosztást, melyre kétezer év óta vártak a földnélküli pa­rasztok. Európa népei egyre inkább szembefordulnak ezzel a gazdálkodási formával, mely egyáltalán nem termelékenyebb, mint a kisebb egységek, csak az embert tudja jobban nélkülözni, mivel gépparkját hatékonyabban hasznosítja. Ma, a munkanélküli­ség korában, ez nem kedvező elgondolás, nem is beszélve arról, hogy így egészségte­len árut termelnek. E gazdálkodás végső soron a betegbiztosítókkal, s azok révén a társadalommal szubvencionáltatja magát. Az úgynevezett „biogazdálkodás” alternatívája már az EU-ba is behatolt. Ausztria máris megragadta a lehetőséget, hogy ilyen kivételezett útra lépjen, például a kenyér­gabona-termelésben. Mert a „különutak”, a „saját helyi viszonyokra” alkalmazott eljárá­sok trükkjei az EU-ban éppoly fontosak, mint voltak annak idején a Szovjetunióval szem­ben, amikor Magyarország úgy járta saját, a szovjetnek nem tetsző útját, mintha annak útmutatását követné. Az pedig, hogy Magyarországot uniformizálja-e az ELI vagy meg­hagyja sajátosságaiban, attól függ, mennyire ügyes a magyar diplomácia. Az EU-nak egyik gyöngéje a formalizmus. A magyaroknak meg kell tanulniuk egy­részt az emberközi, másrészt az államközi érintkezés szabályainak árnyalati finomsá­gait: ápolt stílusban, rendhagyó módon kell fellépniük. A rendhagyó eljárások nem re­mélt sikerekhez vezethetnek. A szokatlan húzásokra - éppúgy, mint a sakkjátékban ­­a másik félnek nincs nyomban receptje, nem látja át a koncepciót. A másik erősség a gazdaság pilléreinek stabilitása. A mezőgazdaság problémáját ennek kapcsán már érintettem. Szilárd pillér lehet a kreatív ipari termelés. A magyar államvezetés elképzelése már évtizedek óta az, hogy Magyarország ne akarjon önálló ipari termékekkel a világpiacon versenyre kelni, hanem bedolgozója legyen külföldi vál­lalatoknak. E téveszme jegyében jöttek létre az országba települő idegen vállalatokkal kötött szerződések is. E szemléleten változtatni kell, mert ez az út végül valóban oda vezet, hogy a magyarság Európának nem részvényese, hanem napszámosa lesz. En­nek az országnak minden adottsága megvan ahhoz, hogy merészen vállalkozzék, hogy a magyar kreativitásra és szorgalomra versenyképes magyar ipart építsen. Ezen az úton el kell indulni még az Európai Unióba való integrálódást megelőzően. Magyarországnak, a gazdaság országon belüli és kívüli koordinálásához egyaránt, égetően szüksége volna gazdasági minisztériumra. Enélkül garantáltan groteszk csőd­be fullad az integrálódás. Ami az EU-ba jutást illeti, ennek sikere attól is függ, hogy az unió jelenlegi tagjai miként vélekednek Magyarország fölvételéről. Az államközi rokonszenv egyedi rokon­­szenvek szintéziséből alakul számunkra kedvező vagy kedvezőtlen irányba. Magyaror­szágnak még sokat kell tennie azért, hogy apró bosszúságok következtében ne alakul­janak ki ellene averziók. Ugyanennyire fontos, hogy az ország ne váljék valamelyik, az EU-n belül hegemóniára törekvő tag csatlósává. Magyarországot föltűnően protezsálja Németország. Németországnak pedig egyre sűrűbben azt vetik szemére, hogy nem egy akar az egyenlők közül lenni, hanem irányítani óhajt. Ez a vád még olyan éles megfogalmazásban is kifejezésre jut, hogy a jelenlegi német vezetés azt akarja puska­lövés nélkül megvalósítani, ami Hitlernek nem sikerült fegyverrel: diktálni Európának. 97

Next