Kósa László szerk.: Magyar művelődéstörténet (Osiris tankönyvek, 2006)

3. fejezet. Bertényi Iván: A középkori művelődés

Életmód 111 ban tüzesvas-próbákat ítélnek meg, s a perfolyam során a feleknek állításaikat Krisz­tus keresztjére letett esküvel kell megerősíteniük. Az egész középkorban számos magyar zarándokol Rómába, Jeruzsálembe. György vitéz a XIV század közepén és Tari Lőrinc 1411 -ben Szent Patrik írországi barlangjá­ba is eljut. De megjelennek (a kialakuló gyakorlat szerint 7 évenként) a magyar za­rándokok Aachenben is. (A szentté avatott Nagy Károly sírjához 1357-ben Nagy La­jos király édesanyja, Erzsébet királyné is ellátogat.) Itt további, Jézus Krisztushoz, Szűz Máriához és Keresztelő Szent Jánoshoz kapcsolódó ereklyék előtt is tiszteleg­nek. De eljutnak magyarországi zarándokok Loretóba (Szűz Mária szülőházához), Bariba (Szent Miklóshoz), Kölnbe (a háromkirályok ereklyéihez), sőt a távoli Com­­postelába vezető zarándokút egyes állomásaira is. A középkori szokás szerint általá­ban több, egymáshoz közel fekvő zarándokhelyet is felkeresnek. De a külföldi zarándoklatra nem vállalkozók számára is számos hazai kultuszhely állt úticélként rendelkezésre: Szent István és Imre székesfehérvári, Szent László váradi (nagyváradi), a csak 1943-ban szentté avatott, de már a középkorban is tisz­telt királylány, Margit nyulak-szigeti (Margit-szigeti), Szent Gellért Csanádi, Reme­te Szent Pál budaszentlőrinci, Szent Simon zárai nyughelye mellett, jó néhány más szent kultuszhelye várta a bűneiktől szabadulni kívánókat. A már életében szent­ként tisztelt, magát közvetlenül halála előtt Nándorfehérvár 1456. évi védelmében kitüntető Kapisztrán (Szent) János ereklyéjének újlaki kultusza érdekében a város (nevét viselő) földesura, a környék papsága és lakossága egyaránt összefogott. Egy búcsújáró hely státusa hatalmas vallási-erkölcsi megbecsüléssel járt, a zarándokok elszállásolása, étellel-itallal stb. való ellátása révén emellett nem csekély anyagi elő­nyökkel is kecsegtetett. Vallásosságuk, esetenként jámbor zarándoklatuk azonban olykor aligha akadá­lyozta meg, hogy nemeseink - mondhatnánk az egész középkoron át - gátlástalanul ne gyújtsák fel velük konfliktusba került szomszédaik udvarházát, jobbágyfalvait, ne öljék meg ellenségeiket. A hatalmaskodó oligarchák olykor megtámadták és kifosz­tották akár az utazó főpapokat is. A Károly Róbert ellen merényletet megkísérlő Zách Felicián teljes rokonságát halálra ítélik, a buzgón vallásos Nagy Lajos király első nápolyi hadjáratán (1347-ben) politikai megfontolásokból justizmorddal öleti meg a vele rokon Durazzói Károly herceget. A XIV és a XV században egyes kolostorok egyházfegyelme a mélypontra süllyed, ugyanakkor a XIV században eretnek flagellánsok önostorozó menetei tűn­nek fel az ország útjain. A XV századi reneszánsz gondolkodás, egyes hittételek fi­gyelembe nem vétele az ország főpapjai sorában sokkal jobban terjed, mint a világi főurak között. A XIV század elején (1304 táján) Károly Róberttel szemben ellensé­ges budai polgárok - Lajos nevű papjuk vezetésével - nemcsak Károly Róbert király­ra és híveire mondanak átkot, hanem még a római pápát is kiátkozzák, ami a zűrza­varos időkben az egyházi fegyelem komoly lazulását mutatja még akkor is, ha ké­sőbb e tett büntetése nem marad el. Zsigmond korában egyes oklevelek arengáiban (elméleti fejtegetéseiben) a vallásos hangvételt tompítja a forgandó szerencse, a „bo­

Next