Lányi András szerk.: Természet és szabadság. Humánökológiai olvasókönyv (Osiris tankönyvek, 2000)

Környezet és etika - Aldo Leopold: Föld-etika

______ Aldo Leopold FÖLD-ETIKA Mikor az isteni Odüsszeusz visszatért a trójai háborúból, házának ti/.cnkct rabszolgalcá­­nyát akasztotta fel egyetlen kötélre - arra gyanakodott, hogy távollétében nem viselked­tek helyénvalóan. Senki sem kérdőjelezte meg eljárásának helyességét. A rabszolgalánvok tulajdonai vol­tak. A tulajdon eldobása pedig - akárcsak napjainkban - gyakorlati ügy volt, nem jó és rossz kérdése. ]ó és rossz fogalma nem volt ismeretlen Odüsszeusz Görögországában: tanúság erre felesége, aki évekig hűségesen várta, hogy férje feketeorrú gályái hazatérjenek a borvörös tengeren. Az akkori idők etikai rendszere érvényes volt a feleségre, de nem a tulajdonnak tekintett emberekre. Az azóta eltelt három évezredben az etika a cselekvés egyre széle­sebb tartományaira terjedt ki, ezzel párhuzamosan egyre csökkentek a csak haszonelvű megfontolásoknak alávetett területek. AZ ETIKA TÉRI IÓDÍTÁSA Az etika térhódítása - amivel eddig csak filozófusok foglalkoztak - tulajdonképpen az ökológiai evolúció egy folyamata. Ez. a folyamat ökológiai fogalmakkal éppúgy leírható, mint filozófiaiakkal. Az etika - ökológiai szempontból - a szabadság korlátozása a létért való küzdelem során. Az. etika - filozófiai szempontból - a másokat segítő és a másokat sértő magatartás elválasztása. Egyetlen dolog két definíciója. E dolog lényege, hogy egy­mástól függő egyedek vagy csoportok kifejlesztik az együttműködés módjait. Az ökoló­gia ezt szimbiózisnak nevezi. A politika és a gazdaság szimbiózisok fejlett rendszere, ahol az eredeti mindenki mindenki ellen típusú versengést részben az együttműködés mecha­nizmusai váltják fel, melyeknek etikai tartalmuk is van. Az együttműködési mechanizmusok bonyolultsága a népsűrűséggel és az eszközök hatékonyságával növekszik. Könnyebb volt például meghatározni a botok és kövek cm-103

Next