Lányi András szerk.: Természet és szabadság. Humánökológiai olvasókönyv (Osiris tankönyvek, 2000)

Környezet és etika - Leslie Paul Thiele: Természet és szabadság

Fogalmi és gyakorlati újraértelmezése segíthet, hogy módosítsunk viselkedésünkön, amely az emberi szuverenitás nevében földi otthonunk folytonos rombolását eredményezi. E feladat megoldásához, szeretném itt segítségül hívni Martin I Ieideggcrnek az ökológia szempontjából releváns gondolatait. Bárki azt mondhatná persze, hogy e sorok írója a már megtérteknek prédikál. Elsősor­ban azokhoz szól, akik már meggyőződtek a nem emberi világhoz fűződő viszonyunk megváltoztatásának kétségbeejtő szükségességéről. Ám ezen az elkötelezett közösségen belül is marad még jő néhány fontos nézeteltérés, olyanok, amelyeket nem lehet holmi szerelmi civódásnak tekintve figyelmen kívül hagyni.Ellán a leghosszabb-mára több mint egy évszázados - történetre visszatekintő ilyen vita a biocentrikus ökológusok (más né­ven mélyökológusok vagy ökocentrikus ökológusok) és a szociocentrikus ökológusok (más néven szociális ökológusok vagy egyszerűen környezetvédők) közötti. Bár számos különb­ség és választóvonal fedezhető fel a két irányzaton belül is, az őket egymástól elválasztó legfontosabb különbség mégis világosan kivehető. A mélyökológusok számára az ökoló­giai épség biztosítéka az, ha elméletben is, erkölcsi felfogásunkban is megszabadulunk emberközéppontú szemléletünktől, ami viselkedésünket minduntalan az emberi hasz­nosság követelményének rendeli alá. A társadalomökológia ezzel szemben továbblépést )avasol az. emberközéppontúság egy magasabb és felvilágosultabb formája felé, amely úgy tágítaná ki a hasznosság kategóriáját, hogy az a környezet épségét is magába foglalja. Gondolatmenetem közvetíteni próbál az egymással ellenkező álláspontok között. Sze­rintem elhibázott a mélyökológia törekvése, hogy a természetet jogokkal ruházza fel, és így próbálja elkerülni az emberközéppontúság csapdáját. Az életközéppontú álláspont hívei pontosan úgy hivatkoznak ezekre a jogokra a természet védelmében, ahogy a nega­tív szabadság hívei hivatkoznak az emberi jogokra az egyén magánszférájának és auto­nómiájának védelmében. Ez az. igyekezet azonban abban az elterjedt, ám veszélyes meg­győződésben gyökerezik, hogy az emberi méltóság elsősorban és mindenekelőtt a nega­tív szabadságként, azaz az egyénnek a külső beavatkozástól való függetlenségeként értett szuverenitás kérdése. Ugyanakkor azt hiszem, hogy ha el utasítjuk is a természet jogokkal való felruházásának életközéppontú gondolatát, azért még nem kell ragaszkodnunk az em­beri hasznosság társadalomközéppontú elvéhez, mivel a szociocentrikus álláspont szin­tén a szuverenitás téves értelmezésén alapul, amely itt pozitív szabadságként, azaz (te­kintettel az emberi értelem előjogaira) az egyénnek önmaga és környezete felett gyako­rolt uralmaként értendő. A I Ieidegger nyomdokaiban járó gondolkodás azáltal léphet túl mind az. utilitárius, mind pedig a jogköz.éppontú ökológiai gondolkodáson, hogy az em­ber méltóságát a szabadság feltáró, nem pedig uralmi, szuverén felfogásához köti. A biocentristák elméletben világos kiutat ajánlanak az. ökológiai válságból. Azt kíván­ják, hogy minden életet tekintsünk egyenlőnek, és ennek megfelelően cselekedjünk. Ahogv Devall és Sessions fogalmaznak: „A biocentrikus egyenlőség felismerése, hogy a bioszféra minden részének egyenlő joga van arra, hogy éljen és virágozzék,... Ez az alapvető belátás azt jelenti, hogy az ökoszféra minden organizmusa és egysége egy összefüggő egész része, és mint ilyen, egyforma belső értékkel rendelkezik.”1 Az ökológiailag kívánatos megúju­lás ezek szerint összeegyeztethetetlen az ember kiváltságos szerepének fenntartásával, mert az emberközéppontúság saját, különös értékeinek rendeli alá a nem emberi életet, hogy használjuk és kihasználjuk azt. A mélyökológia szerint a természet feletti uralom, a LESI JE PAULTHIELE ___________________________________________________________ 126

Next